Det hele startede nord for Aarhus i forstaden Risskov, hvor Johan voksede op og gik i skole. Han fulgte den samme vej, som de fleste andre og startede på det lokale gymnasium. Men han skilte sig alligevel ud.
”Jeg begyndte at tænke over tingene og brød mig egentlig ikke om bare at gå i gymnasiet, fordi det var det, man gjorde. Jeg kunne simpelt hen ikke se, hvad jeg skulle bruge det til. Det fangede mig slet ikke og så var det, at jeg besluttede mig for at stoppe,” siger Johan Høgh Dannemann.
Johan droppede ud. Han sagde farvel til sine klassekammerater og lærere uden at have en plan for, hvad han så skulle med sit liv. Det var blot et par måneder inden studentereksamen, så alle omkring ham var mere eller mindre rystede.
”Det var en god beslutning for mig. Ret vildt, men det var godt. Verden stod åben for mig, og jeg fik en pause til at tænke over, hvad det var, jeg egentlig ville med mit liv,” siger Johan Høgh Dannemann.
Han startede som arbejdsmand i et tømrerfirma, og efter kort tid besluttede han sig for at gå i lære. I 2014 stod han stolt med sit svendebrev, men allerede der vidste han godt, at han skulle videre.
”Det var på ingen måde sådan, at jeg tænkte, at nu var jeg færdig, og så skulle jeg sætte gipsvægge op resten af livet. Det var mere sådan, at jeg var enormt nysgerrig på de nye muligheder, det gav og på det næste kapitel i livet,” siger Johan Høgh Dannemann.
Efter et års arbejde som tømrer besluttede Johan sig for at søge ind i forsvaret. Her blev han uddannet konstabel og fik dermed en anderledes og værdifuld erfaring som professionel soldat.
Det var ret tilfældigt, at han opdagede muligheden for at blive ingeniør. Et orienteringsmøde om Adgangskursus fangede hans opmærksomhed, han tog afsted for at høre mere, talte med studievejlederne på universitetet, og bagefter var han ret afklaret.
”Jeg kunne bare se, at det her var noget for mig. Jeg ville enormt gerne være ingeniør. Det bekymrede mig dog en lille smule, at jeg skulle igennem Adgangskursus først. Jeg var jo et eller andet sted nervøs for, om jeg ville ramme den samme mur, som jeg mødte i gymnasiet,” siger Johan Høgh Dannemann.
Men sådan gik det ikke. På Adgangskursus blev han præsenteret for en helt ny måde at studere på. Matematikken og fysikken gav mening. Det var ikke bare endeløse formler. Han kunne se, hvad han skulle bruge det til, og for første gang oplevede han at få gode eksamenskarakterer.
”Jeg var ikke vant til at klare mig specielt godt fagligt i gymnasiet, men på Adgangskursus var det helt anderledes. Vi havde for eksempel om differentialligninger ikke bare for differentialligningernes egen skyld, men for at kunne løse reelle problemstillinger. På den måde blev det pludselig meget relevant og gav mig en helt anden motivation for at lære og dygtiggøre mig,” siger han.
I dag læser Johan Høgh Dannemann til diplomingeniør i Business Development Engineering (BDE) på Aarhus Universitets campus i Herning. Han elsker kombinationen af det forretningsmæssige og det tekniske i uddannelsen. ”Det giver en god bredde” som han siger, og måske er det netop den røde tråd, hvis han ser tilbage på sit hidtidige uddannelsesforløb.
”Jeg er nok typen, der har det bedst med at have mange døre åbne. Sådan er det nu, og sådan bliver det sikkert også i mit fremtidige arbejdsliv,” siger han.