Forløbet skal give eleverne en introduktion til grundlæggende begreber indenfor el-lære og programmering:
Til at eksemplificere teorien bruger vi en elektrisk gokart som energisystem. Eleverne får en introduktion til tidsdiskrete signaler og sampling samt numerisk integration (summer) og skal efterfølgende selv samle og programmere en internetopkoblet mikroprocessor.
Mikroprocessoren skal overvåge såvel ladning og energiforbruget på gokarten, når den er i brug.
Eleverne kommer selv til at:
Forløbet afvikles i Engineering Lab Herning, der er et tværfagligt laboratorie for forskellige ingeniørdiscipliner. Her findes der bl.a. et nedskaleret laboratorie for vedvarende energi (VE).
Efter forløbet skal eleven:
Oplæg: Introduktion til Energiproduktion og Energisystemer
Øvelse: Batteriladning
Oplæg: Energiformer, Arbejde, Energi, Effekt
Øvelse: Effekt og energi
Vejen til at nedbringe verdens energiforbrug er fortsat at lave flere bæredygtige apparater. Det vil sige apparater, som omsætter mindre energimængder end deres forgænger. Her er vi allerede nået langt, så nu bliver næste skridt at få en styring af apparaterne, så de kun omsætter energi lige præcist når, og hvor vi ønsker det, og måske endda når energien er billigst. Her kommer programmering ind i billedet, som et effektivt værktøj, der både kan skaffe brugeren information og hjælpe ham/hende med at styre begivenhederne.
Et typisk besøg varer fra 8:30 til ca. 14:30 og indeholder:
Programmet og indhold kan i de fleste tilfælde justeres. Så hvis I har særlige ønsker eller temaer, så kontakt os, og så ser vi, hvad der kan lade sig gøre på dagen.
Elektronik, AU Engineering, Herning i samarbejde med: