Temperaturregulering af kuvøser med PID-regulering

Beskrivelse

Kuvøser bruges ofte til præmature børn (børn, der er født for tidligt i forhold til termin). Dette skyldes, at præmature børn har svært ved at temperatur- og fugtighedsregulere hvorfor det er essentielt at kunne styre miljøet via en kuvøse. Denne styring skal være yderst præcis for at undgå at over/understyre parameterne. Her kommer proportionel-integral-differential regulering (PID) ind.

PID er en feedback mekanisme som kendes fra kontrolsystemer i industrien. Det er en simpel og effektiv måde at kontrollere en proces på, hvor man ser på:

• P – processens nuværende tilstand. Værdien af P er proportionel til den nuværende tilstand.
  • I – processens historik. I er integralet af den foregående tilstand.
  • D – processens fremtidige tilstand. D er differentialet af den hast, hvormed tilstanden ændrer sig.

I øvelsen introduceres eleverne til programmering af arduino, PID-regulering og kalibrering af strain-gauges.

Emner og kernestof, der behandles under forløbet

• Programmering
  • Regulering
  • Eksperimentel tilgang

Forudsætninger

Det er en fordel, hvis eleverne har programmeringserfaring, men det er IKKE en forudsætning.

Før besøget skal I gerne have …

Oplæg og opgaver

Præsentation og opgaver kan ses på dette link: besøg https://aarhusuni.padlet.org/samuel/kuv-se-temperaturregulering-m1dbloy2bituyion

Et typisk besøg varer fra 8:30 til ca. 14:30 og indeholder:

• Et inspirations-/karrierelærings-oplæg, der showcaser de projekter, vi og vores studerende arbejder med.
  • Oplæg og workshops ved vores undervisere og studerende.
  • Afsluttende rundvisning med studerende.

Programmet og indhold kan i de fleste tilfælde justeres. Så hvis I har særlige ønsker eller temaer, så kontakt os, og så ser vi, hvad der kan lade sig gøre på dagen.

• Det er muligt at købe eller spise medbragt mad i kantinen.
  • Eleverne skal medbringe egen PC og smartphone.