Aarhus Universitets segl

Spot matematikken i en bærende konstruktion

Beskrivelse

Når man første gang træder ind på Navitas er det svært ikke at blive lidt overvældet af den store aula. Fra indgangspartiet kan man se op til de forskellige etager i huset og fornemme det summende liv på etagerne. I dagstimerne forstærkes oplevelsen af lyset. Der er nemlig et glastag over aulaen og når vejret er godt er solen den primære lyskilde. 

Glastaget vejer dog godt til. Det holdes oppe af en gitterkonstruktion i stål, og det er den vi skal undersøge i dette forløb. Vi skal bruge trigonometri i virkeligheden og regne på konstruktionen og hvad det er der gør, at den ikke braser ned i hovedet på os. Og vi skal se på alternative konstruktioner som man også kunne have brugt. 

Emner og kernestof, der behandles under besøget

  • Grundlæggende trigonometri
  • Kræfter
  • Forskellige typer af gitterkonstruktioner
  • Belastninger på gitterkonstruktioner
  • 3D modellering

Forudsætninger

Eleverne skal gerne have gennnemgået trigonometri.

Der er udarbejdet et opgavesæt om kræfter som kan tilsendes, hvis eleverne ikke har gennemgået emnet endnu eller har behov for en genopfriskning.

Hvis eleverne har arbejdet med vektorer vil det blive afvendt, ellers forklares stoffet uden brug af vektorer.

Oplæg og opgaver

Niveaet kan i et vist omfang tilpasses.

Opgaver og materialer udleveres på dagen.

Program

Et typisk besøg varer fra 8:30 til ca. 14:30 og indeholder:

  • Et inspirations-/karrierelærings-oplæg, der showcaser de projekter, vi og vores studerende arbejder med.
  • Oplæg og workshops ved vores undervisere og studerende.
  • Afsluttende rundvisning med studerende.

Programmet og indhold kan i de fleste tilfælde justeres. Så hvis I har særlige ønsker eller temaer, så kontakt os, og så ser vi, hvad der kan lade sig gøre på dagen.

Praktisk

  • Det er muligt at købe eller spise medbragt mad i kantinen.
  • Eleverne skal medbringe egen PC og smartphone.