Oplægget har til formål at give eleverne en nuanceret forståelse af, hvordan man kan bruge matematik, fysik, kemi og biologi til at løse nogle af virkelighedens udfordringer omkring sundhed, klima, digitalisering og grøn omstilling.
De opdager for eksempel, at magnetisme er vigtig at forstå, hvis man vil helbrede cancerpatienter med protonstråling. De ser, at Newton kommer i spil med sin teori om kræfter, når man skal udvikle kunstige hjerteklapper til kroppens eget pumpesystem. De opdager, at kemi kan være nøglen til at lave en succesfuld startup-virksomhed i modebranchen, og at man kan bruge matematik til at forstå, hvad der sker i hjernen mellem neuronerne hos mennesker med søvnforstyrrelser.
De mange eksempler kan samtidig være med til at illustrere værdien af en tværfaglig tilgang til projektarbejde i krydsfelterne imellem naturvidenskab, it, samfundsvidenskab, psykologi og sundhedsvidenskab. Måske kan de endda give elever og lærere nye idéer til forløb eller projektopgaver i forbindelse med undervisningen.
Oplægget er tilrettelagt, så det passer til både 1.g, 2.g og 3.g, og det styrker elevernes karrierekompetencer.
Vi har mulighed for at skræddersy oplægget, så det passer til et ønsket tema eller forløb. Kontakt os for at høre mere om muligheden for dette.
Varighed: 45-60 minutter
Online: Vi hjælper med at få teknikken på plads og facilitere mødet.
Fysisk sted: Aarhus Universitet (Navitas) eller som klasse- eller årgangsbesøg hos jer.
Kontakt: Kim Harel, AU Engineering