Therese arbejder med teknologi til fertilitetsbehandling

Cirka hver tiende barn kommer i dag til verden ved hjælp af kunstig befrugtning, og de teknologiske muligheder for at hjælpe barnløse udvikler sig hele tiden. Therese Kok Olsen læser til diplomingeniør i Bioteknologi, og hun har i sit praktikophold arbejdet med teknologi til fertilitetsbehandling i en international virksomhed.

I Viby J ved Aarhus ligger den danske afdeling af den globale koncern Vitrolife. Her arbejder ingeniører, fysikere og læger sammen om at udvikle noget af verdens mest avancerede udstyr til fertilitetsbehandling.

Therese Kok Olsen har i sit praktiksemester på diplomingeniøruddannelsen arbejdet med at optimere en inkubationsmaskine, man bruger til opbevaring af kvindens æg efter udtagning.

"Man kan godt kalde det en rugemaskine. Der er plads til 15 bakkeformede slides med æg, der ligger og roterer i et optimalt miljø under kameraovervågning,” siger hun.

Bedre overvågning af æg

Inkubationsmaskinen monitorerer udviklingen af æggene i den tidlige delingsfase, og her er en korrekt standardindstilling af kameraets fokus afgørende for overvågningens kvalitet. Therese Kok Olsen fik allerede tidligt i sin praktikantperiode idéen til en ny indstillingsteknik. Hun ville fiksere et æg i en klar væske, som derefter kunne bruges til at indstille kameraet præcist.

Det har krævet rigtig mange laboratorietider, men resultatet er blevet godt og er allerede taget i brug i virksomheden.

"Jeg blev præsenteret for problemet med den nuværende indstillingsmetode og har derefter selv arbejdet med at finde frem til en bedre løsning. Det er den måde, vi har lært at arbejde på som diplomingeniørstuderende. Det har selvfølgelig været fagligt udfordrende, og jeg har da også sat mig ind i en hel del ny viden og gennemført en længere eksperimentrække. Hvordan finder man for eksempel frem til det rette komponentblandingsforhold til væsken, der gør det muligt på samme tid at fiksere ægget og forhindre, at det flyder rundt? Hvordan sikrer man en lang holdbarhed, så ægget ikke skrumper med tiden? Det er ikke noget, man lige finder svaret på ved at slå op i en teoribog,” siger Therese Kok Olsen.

Hjælp til barnløse

Hun har været ansat i Vitrolifes innovationsafdeling og en af de største motivationsfaktorer har for hende været udsigten til at hjælpe barnløse par.

”Det er da vildt fedt at se, at det man arbejder med kan skabe værdi – ikke bare for virksomheden, men også for slutbrugerne. I sidste ende handler det jo om at hjælpe barnløse par. Hvis kameraet i inkubationsmaskinen er indstillet med et optimalt fokus giver det bedre overvågning af æg og større chancer for, at et lille ønskebarn kommer til verden,” siger Therese Kok Olsen.