Her fortsætter 98 pct. af alle ingeniørpraktikanter i job

Hos Danske Bank er ingeniørpraktik ikke bare praktik. Det er et strategisk ansættelsesforløb, for som banken fortæller: ”Får vi ikke fat i praktikanterne under praktikken, ser vi dem ikke igen”.

Danske Bank er en af de store danske virksomheder, der i den grad har brug for IKT-diplomingeniører. Ligesom mange andre banker får IT større og større betydning i forhold til den klassiske ”kom-ind-i-banken”-analogi, men IKT-ingeniører hænger absolut ikke på træerne.

Derfor ser Danske Bank det som en decideret forretningsstrategi at hyre diplomingeniører, mens de endnu er under uddannelse. Der er således ikke blot tale om et halvårligt praktikforløb, men om et længerevarende ansættelsesforhold, hvor langt de fleste praktikanter fortsætter i job efter praktikken:

”Jeg opfatter praktikanter som fastansatte medarbejdere, som efter praktikken går på nedsat tid, mens de studerer færdig, inden de så kan fortsætte igen på fuld tid,” lyder det således fra udviklingschef i Danske Bank Søren Gildsig, som forklarer, at banken simpelthen er nødsaget til at finde gode kandidater på den måde med det jobmarked for IKT-ingeniører, der er i dag:

”Vi finder ingen kandidater, hvis vi laver jobopslag. Så vi er nødt til at være kreative, og det er utroligt risikofrit at lave en fejlrekruttering på den her måde.”

Enorm konkurrence

I Danske Bank, Aarhus, er det talent consultant Line Søborg Rasmussen, Josefine Franklin Hansen og studentermedhjælper Frederikke Jakobsen, som tager sig af praktikanterne. For der er en hel del. I efteråret 2017 var hele 24 IKT-ingeniører således i praktik hos Danske Banks it-udviklingscenter i Aarhus alene.

”Får vi ikke fat i praktikanterne under praktikken, ser vi dem ikke igen. De får simpelthen så mange andre jobtilbud, og der er mange andre virksomheder, vi brandmæssigt ikke kan konkurrere med,” siger hun.

Danske Bank ser således praktikprogrammet som en investering i nye medarbejdere og gør meget for at udvikle og motivere praktikanterne. De indgår i et fast set-up, hvor de bliver vejledt, udfordret og lyttet til. Derudover indgår de i sociale arrangementer og er en del af et større netværk af professionelle og studerende i Danske Bank.

Outperformer egne folk

Langt de fleste praktikanter fortsætter derfor også i banken efter praktikken. Line Søborg Rasmussen fortæller, at 98 pct. af alle praktikanter får studiejob, og samtlige ingeniører i studiejob, som ikke vælger at læse videre til kandidaten, bliver ansat på fuld tid efter dimission.

Det er der en rigtig god grund til.

Læs også: Om Pernille der er i praktik hos den rådgivende ingeniørvirksomhed Niras

Praktikanter er nemlig meget mere end bare en god måde at finde nye medarbejdere på, forklarer Søren Gildsig. Han lægger ikke skjul på, at ingeniørpraktikanterne er af kæmpe værdi for virksomheden:

”Jeg har mange medarbejdere, som har været her i mange år, som er utroligt imponerede over det niveau, praktikanterne har. Og der er faktisk nogle af dem, som outperformer nogle af vores egne folk. Ud over et højt kvalifikationsniveau kommer praktikanterne ind med en iver efter at løse praktiske problemer i virkeligheden. De inspirerer folk omkring dem. De sætter spørgsmålstegn ved den måde, vi normalt gør tingene på. De er un-biased og får ting til at ske. De udfordrer status quo og har et just-do-it-mindset, og det er virkelig fedt!”