Ingeniørstuderende fremlægger 54 bud på en bedre verden

250 civilingeniørstuderende fra Aarhus Universitet har på tværs af uddannelsesretninger brugt et semester på at opfinde patenterbare bud på teknologiske løsninger på tre af FN’s verdensmål. De mange opfindelser vises frem til en stor event den 14. maj.

Hvordan løser vi verdens problemer inden for energi, sundhed og fødevarer? Det vil 250 civilingeniør-studerende give i alt 54 svar på den 14. maj 2019, hvor Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet, afholder sin første "opfindelses-pitch".

På dagen skal de ingeniørstuderende nemlig fremlægge deres egenudviklede, patenterbare bud på banebrydende teknologiske løsninger på nogle af vores største udfordringer til virksomheder, forskere og andre inviterede gæster. Og senere på dagen bliver det bedste pitch kåret ved en præmieoverrækkelse.

LÆS OGSÅ: AU åbner eksperimentel hub for ingeniørforskning

Det er altså en slags ingeniørvidenskabens version af Løvens Hule, men alt sammen med de tre verdensmål for øje: Sundhedsteknologi, fødevareteknologi og vedvarende energiteknologi.

De mange studerende har brugt de sidste fire måneder på at opfinde og udvikle noget, der skal kunne skabe disruption med udgangspunkt i de tre verdensmål. Selve eventen er således kulminationen på 9. semester-faget Innovation & Entrepreneurship, hvor de studerende har arbejdet sammen i grupper på tværs af fem vidt forskellige studieretninger.

Det betyder eksempelvis, at kemiingeniører har arbejdet sammen med bygningsingeniører og softwareingeniører, og den form for tværfaglighed fremmer i høj grad innovationen, mener institutleder Thomas S. Toftegaard:

"Ingeniørvidenskab handler om at omsætte dyb teoretisk viden til løsninger på reelle problemstillinger, og dén løsningsorienterede tankegang oplever jeg igen og igen hos vores studerende. Det er simpelthen en fornøjelse at opleve, hvor hurtigt de kan sætte sig ind i et tværfagligt problem og finde en løsning på det. Det er indbegrebet af ingeniørernes DNA, og det er den tankegang, vi har brug for, hvis vi skal gøre verden grønnere," siger han.

LÆS OGSÅ: Soffi udvikler drivhusgas-membran: "Man føler virkelig, at dette kan blive til noget stort"

Aarhus Universitets "opfindelses-pitch" foregår den 14. maj i Institut for Ingeniørvidenskabs nye, eksperimentelle forskningsfacilitet i Skejby. Eventen starter allerede kl. 13:00, hvor der er åbent for inviterede. Fra kl. 16:00 åbnes dørene for alle.