Pavel er medstifter af health tech-virksomheden Radiobotics

Pavel Lisouski havde fuld fart på karrieren som teamleder for udviklingsafdelingen i en international teknologikoncern, da han sagde sit job op og trådte ind i startup-virksomheden Radiobotics. Nu er har han kursen imod et helt særligt væksteventyr.

Han sagde farvel til et godt job og en fast månedsløn og flyttede ind i et lille kontor i et virksomhedsfællesskab for håbefulde iværksættere på Nørrebro i København. Det er lidt mere end to år siden nu, og han husker stadig tilbage på dagene, der startede meget tidligt og sluttede meget sent.

Sammen med en anden medstifter – nu en god ven -knoklede han i det første år til halvdelen af den løn, han var vant til. Alligevel svigtede modet ikke, og han har aldrig fortrudt sit valg om at blive iværksætter.

”Det var helt fra bunden. Vi havde en god idé. Vi havde erfaring med kunstig intelligens og computer vision, og så havde vi en fuldstændig stålsat tro på, at det her kunne blive rigtig stort. Det er klart, at man skal have en god portion risikovillighed for at kaste sig ud i et liv som iværksætter, men jeg har egentlig aldrig tænkt sådan på det. Jeg trådte ind som lønmodtager på ingeniørarbejdsmarkedet allerede 14 dage, efter jeg havde afleveret mit speciale på universitetet, og det har givet mig rigtig meget erfaring. Men jeg har altid ønsket mig at starte mit eget og skabe arbejdspladser til andre, og ser man det i et livsperspektiv, tror jeg, det er mere risikabelt ikke at turde følge sine drømme” siger Pavel Lisouski.

Kunstig intelligens analyserer røntgenbilleder

Radiobotics udvikler algoritmer, der kan analysere røntgenbilleder af muskuloskeletale lidelser og på den måde hjælpe radiologerne til at opnå en højere diagnostisk kvalitet.  Det kan for eksempel være billeder af knoglebrud eller slidgigt, hvor lægens opgave er at identificere en optimal behandlingsform og vurdere behovet for operation.

”Vi tilbyder en teknologi, der ser ud til at kunne spare lægerne for rigtig meget tid og samtidig forbedre kvaliteten af deres arbejde, fordi computeren i mange tilfælde kan opdage detaljer i billedet, som er nemme for det menneskelige øje at overse. Derudover kan computeren automatisk skrive en rapport ud fra billedet, som radiologen i dag skal bruge tid på at diktere eller skrive selv. På den måde kan vi løfte hospitalernes produktivitet, gøre rapportskrivningen mere konsistent og være med til at løse problemet med mangel på radiologer,” siger Pavel Lisouski.

Begyndelsen på et væksteventyr

Det er to år siden, Pavel Lisouski blev en del af Radiobotics, hvor han i dag er medstifter og CTO.  Der er sket meget siden da. Virksomheden er vokset med 10 ansatte og har fået millionbevillinger fra fonde og private investorer.

”Det er risikabelt at sige farvel til et godt job og en fast månedlig hyre, men det er også risikabelt ikke at turde følge sine drømme”

”Nu er vi rigtig godt på vej, og vi har fået samlet et team af meget dygtige og inspirerende mennesker. Efterhånden som vi vokser, ændrer mine opgaver sig. Der er en masse beslutninger, jeg skal træffe hele tiden, og med det følger ansvar. Hvordan leder man sine medarbejdere på en god måde, så de hver især kan blive en succes i deres job? Hvordan håndterer man investorer? Alt det er nyt, men når det er sagt, er vores kerneteknologier de samme. Rent ingeniørmæssigt bruger jeg min viden om kunstig intelligens, deep learning, signalbehandling og computer vision hver eneste dag, og det er med til at gøre mit job virkelig spændende,” siger Pavel Lisouski.

Pavel Lisouski forventer, at Radiobotics vil vokse til mellem 50 og 100 medarbejdere om blot fem år og markedsførende inden for røntgenteknologi i Europa og USA.

Om Radiobotics teknologi

Radiobotics udvikler algoritmer ved at bruge machine learning, deep learning og computer vision, der kan hjælpe røntgenlæger med at analysere og fortolke røntgenbilleder hurtigere og mere præcist.

Visionen er at forbedre kvaliteten af diagnosticeringen ved at automatisere lægernes rapportskrivning. Algoritmerne kan genkende radiologiske fund ud fra røntgenbilleder og automatisk rapportere en beskrivelse eller diagnose, som lægen herefter kan godkende.

Læs mere om Radiobotics