”Der skulle ske noget nyt”

Thomas Serup har brugt mange timer af sit liv på at lakere biler. Og han har altid elsket håndværket. Men tanken om et arbejdsliv, der måske gradvist ville slide ham ned, satte nye tanker i gang. Kunne en ingeniøruddannelse være en mulighed?

Han er selv vestjyde og har derfor kørt forbi domicilet i Skjern mange gange i løbet af livet. VELUX står der på flagene, der vajer i luften udenfor virksomheden. Det var vist noget med vinduer – mere tænkte han ikke over det dengang. Han interesserede sig for noget helt andet i et travlt liv som en efterspurgt autolakerer.

I dag er 42-årige Thomas Serup ansat i den globale koncern, der udvikler og producerer ovenlysvinduer til store dele af verden. Han er uddannet ingeniør, og han har fået øjnene op for vinduernes betydning for, at vores indeklima og livskvalitet hænger tæt sammen.

”Frisk luft og dagslys er vigtige elementer i et godt liv, og jeg kan godt lide at der er nogle stærke visioner i den virksomhed, hvor jeg dedikerer min tid. Som ingeniør er jeg selvfølgelig mest fordybet i de tekniske løsninger, og jeg elsker arbejdet med produktdesign,” siger han.

Thomas Serup er nyuddannet elektronikingeniør fra Aarhus Universitet i Herning, og jobbet i VELUX er hans første ingeniørjob. Han startede direkte efter den afsluttende eksamen og er blevet en del af udviklingsteam i virksomheden, hvor han har været ansat i næsten et halvt år.

Artiklen fortsætter under billedet

”Jeg er i gang med at designe elektronikken til en ny fjernbetjening til et ovenlysvindue. Det er en meget spændende opgave, og i en virksomhed som VELUX, går vi ikke på kompromis med kvalitet noget sted i udviklingsarbejdet. Det forpligter os ingeniører på den gode måde. Jeg trives i et ambitiøst arbejdsmiljø,” siger han.

En uddannelse med jobsikkerhed

Det var en kammerat, der sporede Thomas ind på idéen med at læse til ingeniør, og det har han ikke fortrudt.

”For mig var det vigtigt, at det var en uddannelse, der kunne spejle min interesse og som også havde et element af praksis. Men jeg har også hus og familie, så for mig var det helt afgørende, at jeg kunne se frem til et arbejdsliv med rimelig stor jobsikkerhed og gode lønforhold,” siger han.

Allerede flere måneder, før Thomas Serup var færdig med sin ingeniøruddannelse, underskrev han en ansættelseskontrakt med VELUX.

”Det var super fedt at mærke efterspørgslen fra arbejdsmarkedet. Som ingeniørstuderende er vi i praktik, og der er rigtig mange eksempler på, at det baner vej for det første job,” siger han.

Artiklen fortsætter under billedet

Thomas Serup startede sit nye kapitel som studerende med et Adgangskursus til ingeniøruddannelserne. Her fik han læst op på de fag, der gjorde det muligt for ham at blive optaget på universitetet. Han valgte efterfølgende en studieform, hvor undervisningen foregik online.

”Det passede rigtig godt til mine behov. Det var enormt fleksibelt, og jeg kunne selv bestemme, hvornår jeg ville sidde hjemme med mine studier eller køre ind til universitetet i Herning,” siger han.