Bliver man nogensinde færdig med at rejse

Skal du have et sabbatår, hvor du rejser rundt til andre kulturer og fremmede lande? Måske endda to år? At rejse er at leve, skrev H.C. Andersen i bogen ”Mit livs eventyr” fra 1855 – men hvad så, når man kommer tilbage? Er man så færdig med at leve? Bliver man nogensinde færdig med at opdage og opleve verden?

Maria gjorde ikke!

Da Maria Vetter blev student, tænkte hun, at nu skulle hun opleve verden. Hendes samfundsfaglige linjefag på gymnasiet havde bidraget til en glubende appetit på at lære mere om andre mennesker og andre kulturer, og nu var tiden kommet. Og i bedste utraditionelle stil valgte hun at drage mod et kontinent, der bliver talt enormt meget om, men som ikke særligt mange ved noget om: Afrika.

LÆS OGSÅ: "Jeg fik et sug i maven og tænkte, at det her var bare det rigtige"

I næsten et år arbejdede hun som frivillig på et børnehjem i Kenya, hvor hun bl.a. trænede drenge på et gymnastikhold og underviste i computerscience og billedkunst. Det ændrede hende. Åbnede hende op for verden og de muligheder, den har.

”Jeg fik smag for den tilgang, befolkningen i Kenya har til livet. Her i Danmark har vi en måde at leve på, som fungerer for os. Men kenyanerne har en helt anden måde at leve på, og den fungerer for dem. Man finder ud af, at der ikke kun er én måde, som er den rigtige. Det udvidede min horisont utroligt meget,” fortæller Maria.

Naturvidenskab, nej tak

At have mulighed for at gøre en forskel har altid betydet meget for Maria. Da hun gik på gymnasiet, tænkte hun, at hun ville skabe sig en karriere inden for et felt, hvor hun kunne gøre en umiddelbar forskel for både natur og mennesker. Og det måtte absolut ikke have noget med naturvidenskab at gøre – for hendes forældre var begge videnskabsfolk, og det ville hun bare ikke.

Men under hendes lange tur i Afrika blev hun opmærksom på de utroligt mange muligheder, der faktisk er for at hjælpe mennesker i den tredje verden, hvis man har den rette viden. Læger og sygeplejersker kan hjælpe akut med at helbrede syge og sårede, og så er der ingeniørerne, som eksempelvis med Ingeniører Uden Grænser hjælper med at genopbygge lande efter katastrofer:

”Som ingeniør kan man f.eks. gå ind sørge for rent vand, så epidemier ikke bliver spredt, og genopbygge infrastruktur, så man igen kan få hjulene til at køre rundt i landet. Man anvender sin viden i praksis til stor betydning for folks liv og miljøet."

Aldrig færdig med at rejse

Efter to sabbatår valgte Maria at søge ind på uddannelsen til kemiingeniør på Aarhus Universitet. Det har endnu en gang været med til at udvide hendes horisont.

LÆS OGSÅ: "Vi tager verden for givet"

”Jeg er blevet opmærksom på, hvor utroligt menneskeligt ingeniørfaget faktisk er. Der er et enormt fokus i uddannelsen på at samarbejde bredt og skabe løsninger for mennesker og miljø i hele verden,” siger hun. Og så påpeger hun, at det har været let at starte på uddannelsen, fordi undervisningsformen i høj grad minder om gymnasiet:

”En typisk dag som studerende her på ingeniørstudiet fungerer ligesom i gymnasiet. Man går i nogle mindre klasser og har holdundervisning og en masse gruppearbejde. Ind imellem er der også forelæsninger, men studiet er generelt meget gruppebaseret med klasseundervisning, og derudover har vi ca. et laboratoriebaseret kursus på hvert semester.”

Selvom Maria nu er godt i gang med sin uddannelse, er rejseplanerne langt fra lagt i skuffen. Planen er at tage et semester i udlandet – enten i Australien eller Canada – og når hun er færdig som civilingeniør om nogle år, vil hun rigtig gerne drage til udlandet med arbejdet.

LÆS OGSÅ: "Da Martin tog studiet med til New Zealand, var jobbet sikret derhjemme"

”Dengang jeg fandt ud af, at der var mulighed for at komme ud med Ingeniører Uden Grænser, blev mit valg på ingeniørstudiet endnu mere sikkert. Der er masser af muligheder for at arbejde som ingeniør i Danmark, men jeg tror, at man kan gøre en større forskel ved at tage ud til en befolkning i et udsat område. Det vil jeg virkelig gerne,” siger Maria.