Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Thor fik knust sin pilotdrøm efter gymnasiet, men så opstod der en ny mulighed

Thor Paulli Andersen siger selv, at hans interesse for fly ligger i blodet. Så længe han kan huske tilbage, har han været fascineret af flyvning som fænomen. Han fik knust sin drøm om at blive pilot på grund af en synsfejl, og så besluttede han sig for at lære at designe fly.


Foto: Lars Kruse, AU Foto
“Fly fyldte utroligt meget for mig som barn. Jeg var fascineret. Jeg kan huske, jeg tænkte, at de var smukke og nærmest fabelagtige. De kunne flyve op i en verden, der ikke var for mennesker. Hvordan kunne det lade sig gøre? Det fangede bare mit lille barnesind, og det har aldrig rigtig sluppet mig,” siger Thor Paulli Andersen. Foto: Lars Kruse, AU Foto

Millioner af mennesker flyver hvert døgn tværs igennem verdenshave og kontinenter. Flyvning er i dag en helt integreret del af et moderne liv - sådan er det.

Men for et barn, der skal lære verden at kende, kan en flyvemaskine være fortryllende, og sådan var det for Thor. Hans tidligste barndomsminder handler om fascinationen af fly og et stærkt drive for at forstå, hvordan det kan lade sig gøre at lette fra jorden.

“Fly fyldte utroligt meget for mig som barn. Jeg var fascineret. Jeg kan huske, jeg tænkte, at de var smukke og nærmest fabelagtige. De kunne flyve op i en verden, der ikke var for mennesker. Hvordan kunne det lade sig gøre? Det fangede bare mit lille barnesind, og det har aldrig rigtig sluppet mig,” siger Thor Paulli Andersen. 

Uden interessen for fly, havde Thors liv da også set markant anderledes ud i dag. Mange af de vigtige skridt eller beslutninger, han har taget, er på en eller anden måde styret af den stærke fascination.

I hvert fald alt det, der handler om uddannelse, karriere og personlig udvikling.

Pilotdrømmen blev knust

Allerede som 14-årig meldte Thor sig ind i den lokale flyveklub. Han var sikkert det yngste medlem nogensinde, men han kunne gå rundt og se på flyene, røre ved dem, fornemme de strømlinede, elegante former og snakke med piloterne. 

“Jeg havde kun en drøm dengang, og det var at blive pilot,” siger Thor Paulli Andersen. 

Efter gymnasiet i Horsens drog han til Rigshospitalet for at få den obligatoriske helbredsundersøgelse, der kan bane vej til den kommercielle pilotuddannelse i Danmark, og det var her, drømmen blev knust.

I dag har han gemt det skæbnesvangre dokument, der minder ham om en kæmpestor beton-dør, der blev lukket i foran ham. 

“Jeg dumpede synstesten, fordi jeg er en anelse farveblind. Det var selvfølgelig en ufattelig stor skuffelse, men jeg er nok typen, der altid finder nye veje,” siger Thor Paulli Andersen.

Nu anede han ikke, hvad han skulle gå videre med. Han havde en studentereksamen med musik og engelsk på højt niveau, var en fremragende tenor og mestrede instrumenter som saxofon, klaver og klarinet bedre end de fleste. Det ville være oplagt at søge ind på konservatoriet eller måske gå i forældrenes fodspor og vælge en humanistisk universitetsuddannelse og blive gymnasielærer. 

Men sådan gik det ikke. 

“Jeg nåede til den erkendelse, at hvis ikke, jeg kunne flyve flyene, så ville jeg designe dem,” siger Thor Paulli Andersen. 

Og med det mål gik han til en studievejleder, som sporede ham i retning af en ingeniøruddannelse. 

Artiklen fortsætter under billedet

AU foto, Lars Kruse
AU foto, Lars Kruse

Ville være fly-ingeniør

Det havde aldrig rigtig ligget i kortene, at Thor skulle en teknisk eller naturvidenskabelig vej, så han måtte læse matematikken op fra scratch, før han kunne blive optaget på diplomingeniøruddannelsen i Maskinteknik

“Det er nok en af de bedste beslutninger jeg har truffet. Her kunne jeg virkelig udfolde min interesse. Alle mine studieprojekter har handlet om fly på en eller anden måde.  Min interesse har også smittet mine studiekammerater, så det har været nemt at overtale dem til at være med. Vi har designet en robot, der kan trække fly på jorden. Vi har udviklet en ny type belægninger til vingerne, så de ikke samler skidt. På et tidspunkt fik vi lov til at slæbe et fly ind i laboratoriet og bygge en jetmotor til det. Jeg har været på studieophold et helt semester i Manchester for at studere flydesign. Jeg var i praktik i en virksomhed, der laver motorer til droner, og i mit bachelorprojekt udviklede jeg en teknologi til fly, der gør det muligt at reducere behovet for banelængde i forbindelse med landing,” siger han. 

De fleste vil mene, at man har livet fyldt rigeligt op, når man flytter til en ny by og starter på universitetet med et nyt studie. Sådan var det også for Thor, men han valgte alligevel sideløbende med studierne at tage en privat pilotuddannelse. 

Få år senere kunne han ikke bare kalde sig diplomingeniør, men også pilot.

Da Thor skulle læse videre til civilingeniør i Mekanik gik han til en underviser på universitetet og sagde: Jeg er pilot, og jeg vil specialisere mig i aerodynamik og flydesign. Hvordan kan vi strikke en god overbygning sammen til mig? Og sådan gik det til, at han fik plads på et internationalt, prestigefyldt udvekslingsprogram hos den amerikanske producent af kampfly, Lockheed Martin. 

“Det var nok det ultimative. Som 11-årig havde jeg min første flyvetur sammen med min far i en Boeing 757 fra Kastrup til Søndre Strømfjord. Min far spurgte stewardessen, om vi måtte kigge ud til piloten i cockpittet. Der stod jeg så helt målløs og tavs, og det var nok der, jeg begyndte at sætte mig mål. Det at arbejde med design af verdens mest avancerede fly, det var en drøm, og den gik i opfyldelse på den anden side af Atlanterhavet hos Lockheed Martin,” siger han.

Farvel til høj månedsløn og goddag til iværksætterliv

Dagen efter, Thor stod med sit eksamensbevis fra universitetet, startede han som ingeniør i Terma. Her arbejde han med aerodynamisk design til F16-fly og blev gode venner med kollegaen Daniel Mass, som også var ung ingeniør og stod i spidsen for virksomhedens Innovations Lab. 

“Daniel arbejdede med VR, og jeg blev nysgerrig. Jeg tænkte, at den teknologi kunne man bruge, hvis man ville træne sine pilotfærdigheder. Så vi byggede en flysimulator i vores fritid, og den viste sig at være super fed. Vi tog den med ud på en flyveskole for at teste den på rigtige piloter, og vi fik meget positiv feedback. Derfra kiggede vi så hinanden dybt i øjnene og besluttede os for at sige vores gode jobs op og starte virksomheden VR Pilot,” siger Thor.  

VR Pilot udvikler virtuelle fly-simulatorer til piloter og har i dag eksisteret i lidt over et år. Iværksættereventyret har fået en “flyvende start”, som Thor forklarer det med et smil på læben. 

De første ordrer er tikket ind fra store kunder som for eksempel Royal Danish Airforce - og så har virksomheden fået funding til at videreudvikle produktporteføljen. 

Artiklen fortsætter under billedet

AU Foto, Lars Kruse
AU Foto, Lars Kruse

Læs mere om Thors virksomhed VR Pilot i artiklen her

”Vores produkt er så avanceret, at man i princippet kan lære at flyve uden at komme i nærheden af et rigtigt fly. Vi tror på, at det kan blive stort, og vi tror på, det kan ændre pilotuddannelsen. Det har været fedt at udvikle, og jeg tror, jeg har en stor fordel i, at jeg forstår piloternes virkelighed og samtidig kan se på deres udfordringer med ingeniørbrillerne på,” siger Thor Paulli Andersen. 

Så på en måde er Thors historie et godt eksempel på, at man kan nå vidt omkring, få succes og lære meget på sin vej igennem livet ved at følge sin interesse og ikke give op. 

“Jeg har aldrig set mig selv som karrieretypen, men nu skal jeg vænne mig til ikke bare at være fly-nørd, ingeniør og kammerat med min co-founder, Daniel. Sammen skal vi drive virksomhed, og det er en helt ny verden med mange udfordringer, hvis man vil lykkes. Men det skal nok gå. Vi er begge ret ukuelige, når vi støder på problemer. Det ligger lidt i ingeniørdannelsen, vi har med os fra universitetet. Der er et vigtigt citat, jeg tit husker på. Det lyder sådan her: When everything seems to be against you, remember that an Airplane takes-off against the wind, not with it.”