Og hvilke nye drømme om fremtiden sætter det i gang?
Det spørgsmål er vigtigt at få med, fortæller Dennis Villadsen. Han er uddannet elektroniktekniker fra dengang, hvor man gik på værkstedsskole for at blive faglært. Siden har han haft forskellige interessante jobs. Det har han også i dag. Et fuldtidsarbejde, der er værd at stå op til. Han reparerer og konstruerer forsøgsudstyr til Danmarks jordbrugsforskere på en forskningsstation lidt uden for Viborg. Der har han været i otte år.
”Vi skal jo være på arbejdsmarkedet i rigtig mange år, og for mig er det meget vigtigt, at der er noget at drømme om.”
Alligevel begyndte tankerne om at læse til ingeniør at rumstere for et par år siden. For Dennis handlede det især om fremtidsdrømme.
”Vi skal jo være på arbejdsmarkedet i rigtig mange år, og for mig er det meget vigtigt, at der er noget at drømme om. Jeg har altid haft nysgerrighed med mig som en drivkraft. Min helt store motivation for at starte på ingeniøruddannelsen er at blive dygtigere til det, jeg allerede beskæftiger mig med. Jeg vil gerne blive bedre til at analysere problemer og designe løsninger. Jeg vil gerne lære at tænke og arbejde som ingeniør og skabe noget, der har værdi for andre. Ofte har jeg tænkt, at jeg nok i virkeligheden burde have taget en ingeniøruddannelse, da jeg var helt ung. Dengang var det bare ikke inde på min radar at starte på et universitet,” siger han.
Dennis Villadsen er med egne ord ”rigtig godt på plads i livet” med vielsesring, villa og vovse. Han er færdig med at bygge det hus, han i dag bor i sammen med sin kone. Børnene er blevet større. Den første er fløjet fra reden.
”Jeg kan godt lide at have et projekt i livet. Der skal røres i betonblanderen, så det hele ikke størkner,” siger Dennis Villadsen.
”Ved at læse online kan jeg beholde mit nuværende arbejde og dermed også min indtægt. Det er meget vigtigt for mig.”
Måske var det børnenes start på videregående uddannelser, der inspirerede ham. I hvert fald begyndte han på det tidspunkt at kigge lidt. En dag faldt han tilfældigt over en annonce på nettet, der gjorde ham opmærksom på muligheden for at læse til ingeniør online, og derfra var der kort vej til beslutningen om at søge ind.
”Jeg følte, at det var skræddersyet til mig. Ved at læse online kan jeg beholde mit nuværende arbejde og dermed også min indtægt. Det er meget vigtigt for mig,” siger Dennis Villadsen.
I dag læser han på 2. semester af diplomingeniøruddannelsen i Elektrisk energiteknologi, og han har travlt. Dagen er skemalagt ned til mindste detalje. Stort set alle aftenener er taget i brug, og selv når han er på løbebåndet i træningscenteret eller går tur med hunden, sniger han nogle gange videoundervisning ind.
”Det siger sig selv, at man har en godt fyldt hverdag, når man både har fuldtidsjob og fuldtidsstudie, så jeg vil ikke lyve og sige, at det ikke er hårdt. Der er ikke mange minutter i døgnet at spilde, så man skal være god til at planlægge sin tid. Min kone er sygeplejerske, og hun har ofte vagter om aftenen, hvor jeg så kan fordybe mig,” siger Dennis Villadsen.
Han peger dog på, at livet som studerende heldigvis også inkluderer nogle lange pauser
”Men man skal huske, at man har ferierne også. Det er en slags åndehuller. Universitetet har en forholdsvis lang sommerpause, der reelt set varer tre måneder,” fortsætter han.
Dennis Villadsen er faglært og har ingen studentereksamen. Derfor måtte han for at kvalificere sig til at søge ind på ingeniøruddannelsen først igennem et etårigt Adgangskursus, som han gennemførte online.
”Det var en rigtig god oplevelse. Og det er en fordel for mig, at matematikken og fysikken står helt frisk i min hukommelse, nu hvor jeg læser til ingeniør,” siger han.
Når man spørger Dennis Villadsen, hvordan han holder fast i sin motivation i det meget travle liv, svarer han:
”Det er fordi, det vi lærer, er vigtigt, relevant og super aktuelt. Som samfund står vi midt i den grønne omstilling, hvor Danmark på mange måder er foregangsland for resten af verden, men vi kan ikke komme videre uden ingeniører, der ved noget om elektrisk energiteknologi. Jeg ser et væld at spændende muligheder for virkelig at skabe nytte og indflydelse med det, jeg lærer på universitetet,” siger han.
Dennis Villadsen er meldt til studiet som online-studerende (asynkron). Det betyder, at han har fuld fleksibilitet i sin hverdag. Han får tilsendt al undervisning som videooptagelser, og han arbejder også online med opgaveløsning og gruppearbejde.
”Det fungerer bedre, end jeg havde turdet håbe på. Man skal være disciplineret – det er klart. Jeg studerer primært om aftenen. Her ser jeg det materiale, der er lagt op til undervisningen, og jeg løser de opgaver, der hører til. I mange tilfælde er der også lagt svar ud og videovejledninger, så man kan altid komme videre, hvis man kører fast. I min studiegruppe har vi en chat, hvor vi skriver sammen og hjælper hinanden og får vejledning af vores undervisere. Der er et rigtig fint online fællesskab, og jeg er overrasket over, hvor givende det er, at folk har forskellige baggrunde. I min gruppe er der for eksempel både en ambulanceredder, en elinstallatør og en trafikleder,” siger Dennis Villadsen.
Som online-studerende får man i forbindelse med studiestart tilsendt et såkaldt lab-in-a-box. Det er måleudstyr og simuleringsprogrammer, man kan sætte op derhjemme, så man kan lave stort set de samme forsøg, som de studerende kan i laboratoriet på universitetet.
”Jeg har etableret en lille forsøgsstation ude i min garage. Man behøver ikke ret meget plads, men jeg er jo nok lidt en tekniknørd, så jeg har anskaffet mig lidt ekstra udstyr og gadgets,” siger han.
Det bliver mere og mere almindeligt for danskere midt i livet ikke bare at skifte job, men helt at lægge karrieren om.
Fire ud af ti danskere (41 pct.) har inden for det seneste år overvejet et jobskifte.
Mere end halvdelen af dem (56 pct.) mener, at jobbet skal findes i en helt anden branche.
Denne tendens er stærkest for de 35-49-årige.
Kilde: Business Danmark. Befolkningsundersøgelse 2023
Aarhus Universitet udbyder diplomingeniøruddannelsen i Elektrisk energiteknologi som fuldt digitaliseret uddannelsesforløb, og de studerende kan frit vælge imellem forskellige grader af fleksibilitet.
Man kan deltage i undervisningen online enten synkront eller asynkront.
Når man deltager synkront, tjekker man ind i timerne på universitetet fra sin computer og deltager i undervisningen live.
Når man deltager asynkront, får man tilsendt en videooptagelse af den samme live-undervisning, som man kan se, når det passer ind i hverdagen.
Det gør det muligt for eksempel at fastholde et job ved siden af studiet.
Man kan også mixe de to online studieformer.