Studietvivl? De fleste overser vejledernes allerbedste råd

Er du i tvivl om, hvilken uddannelse du skal vælge, hvor du skal læse, eller hvornår du skal søge? Måske fylder det hele, samt bekymringerne om studiebolig, ny by osv. Stine er studievejleder på Aarhus Universitet, og hun har en række gode råd til dig, hvis du er i gang med at finde ud af, hvad du gerne vil studere.

Det er helt naturligt at være i tvivl om, hvilken uddannelse, du skal vælge. Der er mange forskellige studier at vælge imellem, og mange synes, at valget kan være overvældende.

Selvom der måske er mange gode råd at hente på nettet eller blandt familie og venner, er der særligt ét godt råd, der virkelig er værd at slå på tromme for, hvis du er i tvivl om, hvilken uddannelse du skal vælge.

Læs også: Her finder du studievejledernes telefonnumre og mails

Det mener studievejleder Stine Skou Nielsen fra ingeniøruddannelserne på Aarhus Universitet, og selvom det kan lyde ganske simpelt, er det ifølge hende faktisk det, de fleste ofte overser, men som kan være vigtigt i forhold til dit kommende studie:

”Kom forbi, og besøg os! Det er en rigtig god idé at lægge vejen forbi uddannelsesinstitutionerne og tale med studievejledere, undervisere og studerende. Men det er faktisk noget, mange ikke engang overvejer at gøre, selvom det jo er der, man skal tilbringe de næste mange år af ens liv,” siger Stine.

Men der er jo Coronalukket?

Og hvad gør man så, når universiteterne er lukket pga. corona-virussen?

”Så ringer man bare,” siger Stine, som understreger, at selvom man desværre ikke kan besøge uddannelsesinstitutionerne i denne tid, så sidder hun altid klar ved telefonen for at tale med unge mennesker, der er i tvivl om studievalg. Og det er stadig muligt at komme til at tale med både vejledere, undervisere og studerende på trods af nedlukningen. Både via telefon eller onlinemøde.

Læs også: Derfor var sabbat vigtig for Johan: ”Alle går og tror, de har så fucking travlt”

Stine mener, det er vigtigt at være afslappet i forhold til sit studievalg, og derfor er det så vigtigt at tale med nogen om det, forklarer hun:

”Mange unge leder efter én drømmeuddannelse, men sådan skal man ikke tænke. Det nytter heller ikke at tro, at verden går under, hvis man ikke lige bliver optaget på den ene uddannelse, man havde sigtet efter. Og man skal for alt i verden ikke tænke, at blot fordi man har et godt snit, så skal man også søge ind på en uddannelse, der kræver et højt snit. Der er mange fordomme i spil, når det kommer til valg af uddannelse, og der hjælper det altså meget at tale med vejledere eller studerende, der allerede går på en uddannelse,” siger hun og fortsætter:

”En god idé er at prøve noget af. Det er svært at være 100 pct. sikker på, at en uddannelse er det rigtige, selvom man undersøger den på forhånd. Derfor bliver du nogle gange nødt til at starte på uddannelsen for at se, om den er noget for dig.”

Læs også: Troels’ snit var højt nok til alle uddannelser, men det gjorde ikke valget lettere

På fuldstændig bar bund

Og så er der jo dem, der overhovedet ikke ved, hvad de vil. Dem der svinger mellem at ville være læge og håndværker og jurist og ingeniør og antropolog og psykolog og lærer, men som ikke lige ved, hvad der er det mest rigtige.

Dem har Stine også et godt råd til:

”Lyt til din mor,” siger hun og griner.

Men selvom hun siger det med et smil, er der faktisk sandhed i ordene.

Læs også: Skal man lytte til sine forældre? "Det var sindssygt vigtigt input," siger Pauline.

Det kan nemlig være en ganske god idé at tale med ens forældre om, hvad man var god til som barn, hvad man interesserede sig for, hvad man syntes, der var sjovt og spændende i de første år i folkeskolen osv.

Nye adgangskrav!

En række uddannelser på Aarhus Universitet, eksempelvis nogle af ingeniørretningerne, har i øvrigt fået ændret adgangskravene. Her peger Stine på, at det er vigtigt at tjekke kravene en gang til – for måske er der alligevel åbnet for muligheden for at søge en uddannelse, selvom man oprindeligt ikke troede, man havde snittet til det.

”Og så skal man selvfølgelig huske at nyde det og have det sjovt,” siger Stine og tilføjer, at det også er helt naturligt at stille en masse spørgsmål, når alt er nyt:

”Ingen forstår alt fra dag ét. Nogle gange er der travlt, nogle gange er det bare pokkers svært at forstå stoffet, så man skal acceptere, at man er i gang med en læringsproces. Det er normalt at være overvældet og forvirret, og husk, at du er i samme båd som alle dine medstuderende, så støt og hjælp hinanden.”

Læs også:”Læreren var vanvittigt dygtigt. Det vendte op og ned på mine uddannelsestanker