Fuldt hus på ny ingeniøruddannelse

Mekanik er blevet populært på Aarhus Universitet, hvor den nye bacheloruddannelse af samme navn har trukket mere end fulde huse. Samtidig er maskinteknik i år den mest populære diplomingeniøruddannelse. I alt går ingeniøruddannelserne 18 pct. frem i forhold til sidste år.

Samlet set går ingeniøruddannelserne på Aarhus Universitet frem med 18 pct. flere pladstilbud i forhold til sidste år. Foto: AU Foto / Jesper Bruun.

Grøn energi, smarte nye materialer, robotter og autonom teknologi er in. I hvert fald hvis man kigger på tallene for optaget på ingeniøruddannelserne på Aarhus Universitet.

Den nyåbnede 3-årige bacheloruddannelse i mekanik er kommet særdeles godt fra start, og i alt 54 unge mennesker får tilbudt plads på uddannelsen efter sommeren. Det betyder, at pladserne er fuldstændigt fyldt op.

Det er første gang i år, at mekanik bliver udbudt, og samtlige pladser er tildelt ansøgere, der havde uddannelsen som første prioritet.

”Teknologien kommer til at få enorm betydning for at kunne løse de store udfordringer, verden står over for, og det er i høj grad ingeniører inden for mekanik og maskinteknik, der bliver endnu mere behov for fremadrettet. Det er derfor både rørende og meget betryggende at se, at så mange unge mennesker vælger disse uddannelser som første prioritet, og jeg ser personligt rigtig meget frem til at byde dem velkommen, når sommeren går på hæld,” siger professor Lars Ditlev Mørck Ottosen, institutleder på Institut for Ingeniørvidenskab.

Den 3,5-årige diplomingeniøruddannelse i maskinteknik har altid været populær, og i år ligger den som suverænt førstevalg for de mange ansøgere til universitetets ingeniøruddannelser.

I alt 133 unge mennesker har fået tilbudt plads på uddannelsen, hvoraf størstedelen starter til sommer. Uddannelsen har endnu ledige pladser, men ikke mange, og det glæder direktør Conni Simonsen for Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet, at maskinteknik er et populært valg.

”Det tyder på, at den unge generation har fået øjnene op for, at maskiningeniører faktisk er blandt dem, der i høj grad driver den grønne omstilling. Det er en meget bred uddannelse, da maskiningeniører udvikler den teknologi, der understøtter den revolutionerende udvikling, vi ser inden for mange forskellige felter, eksempelvis energisektoren, medicinalindustrien og robotindustrien,” siger hun.

Samlet set går ingeniøruddannelserne på Aarhus Universitet frem med 18 pct. flere pladstilbud i forhold til sidste år. Fremgangen kan henføres til civilingeniørbacheloruddannelserne, der i år tilbyder 144 flere ansøgere en studieplads. Men diplomingeniørerne bidrager også til flere pladstilbud i år med 38 flere i forhold til sidste år.

Jesper Bruun
Journalist, AU Engineering