Aarhus Universitets segl

Diplomingeniør eller civilingeniør? Det kan være svært at vælge

Sanne Yding Feddersen er startet på diplomingeniøruddannelsen i Softwareteknologi. Måske vil hun læse videre til civilingeniør bagefter. Det hælder hun til, men hun er endnu ikke fuldt afklaret. Vi har sat hende sammen med Nina Wiborg, som blev færdiguddannet civilingeniør i Computerteknologi for to år siden, for at gøre hende klogere.



Kunsten at vælge uddannelse, når man interesserer sig for alt

Sanne Ydding Feddersen er typen, der interesserer sig for mange ting. Naturvidenskab, kultur, historie, litteratur og sprog. Derfor var hendes studievalg også forbundet med en hel del tvivl.

”Det var sindssygt svært for mig at vælge uddannelse. Jeg overvejede alt fra astrofysiker til retsmediciner og endte så på arkæologi, fordi jeg var fascineret af de billeder, man kan skabe af fortidige menneskers liv, kultur og samfund ved at studere deres genstande,” siger hun.

Hun elskede studielivet på arkæologi og også det faglige indhold på uddannelsen, men i løbet af det sidste år på hendes bacheloruddannelse meldte en form for rastløshed sig. Hun ville gerne udvide sin horisont og gå en helt ny vej.

”Jeg blev ret vild med tanken om en it-ingeniøruddannelse, fordi jeg synes den digitale udvikling er interessent, og fordi jeg synes, at ingeniører har en fed måde at arbejde på. De kombinerer ideudvikling, logisk tænkning og kreativ problemløsning, og så arbejder de med teknologier, der har stor indflydelse i samfundet,” siger Sanne Yding Feddersen.

Hun er nu godt i gang med første semester af diplomingeniøruddannelsen i Softwareteknologi, og hun har vænnet sig til en meget anderledes måde at studere på.

”Jeg tror, mange gør sig nogle tanker om, at arbejdet med software er enormt komplekst, og det giver en form for berøringsangst. I virkeligheden er programmering et sprog, som man kan arbejde kreativt med, og man starter helt fra bunden på studiet, så alle kan følge med. Og så har vi rigtig meget projekt- og gruppearbejde, og det fungerer jeg godt i. Der er mange lektioner på universitetet hver eneste dag, men til gengæld holder jeg fri, når jeg kommer hjem,” siger hun.

Artiklen fortsætter under billedet

Adgangsbillet til et spændende liv

Sanne Yding Feddersen betragter ingeniøruddannelsen som en adgangsbillet til et spændende studieliv og bagefter et arbejdsliv med mange åbne døre og jobmuligheder

”Nysgerrighed er nok den værdi, der kendetegner mig mest, og jeg vil gerne holde mange døre åbne. Hele vores samfund og alle vores sektorer er i fuld gang med at blive digitaliseret, og jeg tror, at det giver en helt masse nye spændende job for it-ingeniører, som går på tværs af traditionelle sektorer og fag. For eksempel også inden for arkæologien, og jeg vil ikke udelukke, at jeg på et tidspunkt ender med at kombinere de to fag,” siger hun.

Efter diplomingeniøruddannelsen overvejer hun at læse videre på kandidatuddannelsen til civilingeniør i Computerteknologi.

”Jeg vil gerne specialisere mig og tage nogle akademiske kompetencer med mig videre fra universitetet, fordi jeg tror, det giver et forspring hen imod den type af jobs, som kræver at man er i stand til at tænke både kritisk, analytisk og helhedsorienteret omkring teknologi og dermed definere opgaver og retning for andre ingeniører,” siger hun.