Symposium i væskemekanik: Datadrevne metoder som katalysator for ny teknologi

Big Data har medført et paradigmeskifte inden for mange områder af videnskaben og teknologien. Inden for væskemekanik giver datadrevne metoder og maskinlæring nye muligheder for forbedrede modelleringsevner, men kommer samtidig med unikke udfordringer. Den 15.-17. juni 2022 er Aarhus Universitet vært for et internationalt symposium inden for dette eksplosivt voksende videnskabelige felt.

Foto: Aarhus Universitet

Den 15.-17. juni 2022 er Institut for Mekanik og Produktionsteknik, Aarhus Universitet, vært for IUTAM (International Union of Theoretical and Applied Mechanics) symposiet om 'Datadrevet modellering og optimering i væskemekanik', der samler forskere og erhvervsfolk, der arbejder med datadrevne metoder til modellering og optimering af problemer relateret til væskemekanik.

Brugen af ​​Big Data og maskinlæring (ML) har i øjeblikket stor opmærksomhed for mere præcist og mere omkostningseffektivt at kunne simulere, optimere og styre væskebaserede systemer.

"Væskemekanik er et af de originale Big Data-områder, og dette symposium vil samle eksperter for at udforske succeser og nuværende udfordringer med at bruge datadrevet modellering, optimering og maskinlæring til at fremme dette vigtige felt. Væskemekanik er centralt for energi, transport, forsvar og sundhed, og en forbedret forståelse af væsker har potentialet til at være en teknologisk katalysator for disse kritiske områder,” siger professor Steven L. Brunton, University of Washington.

Professor Paola Cinnella fra Sorbonne Université fortsætter:

"At koble væskedynamik-modeller med maskinlærings-teknikker kan åbne dørene til mere nøjagtig og beregningsmæssigt mindre belastende flowsimulering, flowoptimering og -kontrol. At samle forskere inden for dette eksplosivt voksende område er af yderste vigtighed for at udvikle og afprøve ideer og identificere videnskabelige udfordringer."

Hovedformålet med symposiet er at bevæge os hen imod brugen af ​​datadrevne metoder som robuste og pålidelige værktøjer til modellering og optimering af væskemekanik-relaterede problemer. Ydermere vil symposiet være et forum for udveksling af idéer og erfaringer inden for dette voksende forskningsfelt.

"Det er særligt udfordrende at anvende maskinlæring til fysik, fordi de fysiske love skal håndhæves i de resulterende modeller, ud over at data skal tilpasses. Det har medført en mangfoldighed af tilgange til problemet, og mange af dem er repræsenteret på dette symposium. Succes inden for dette felt kan medføre en revolution i tilgangen til fysisk modellering,” siger lektor Richard Dwight fra Delft University of Technology.

IUTAM-symposiet arrangeres af lektor Mahdi Abkar, Institut for Mekanik og Produktion ved Aarhus Universitet:

"Dette er en unik begivenhed, hvor førende forskere og pionerer inden for dette spirende felt mødes for at udveksle ideer og diskutere, hvordan man kan anvende robuste datadrevne metoder til at løse væskemekaniske problemer, som enten er umulige at løse med konventionelle metoder eller beregningsmæssigt meget dyre," siger han.

Symposiet byder på en række fremtrædende nationale og internationale talere fra en bred vifte af førende europæiske og amerikanske universiteter og forskningscentre. Se listen over talere i programmet her.

Symposiet er finansieret af International Union of Theoretical and Applied Mechanics (IUTAM), Dansk Center for Anvendt Matematik og Mekanik (DCAMM) og Aarhus Universitet.

Lektor Mahdi Abkar
Institut for Mekanik og Produktion, Aarhus Universitet