Nyt projekt udvikler fremtidens værktøjer

Innovationsfonden har investeret syv mio. kr. i det nye Cutting-Edge projekt, der med milliardpotentiale for øje skal øge levetiden på industriens fræseværktøjer.

”Det største problem med disse fræseværktøjer er, at kanterne er slidt så meget ned efter en times fræsning, at værktøjet skal udskifte," siger adjunkt Ramin Aghababaei, som er med i projektet, der skal skabe fremtidens fræseværktøjer.

Der er hårdt brug for næste generations fræseværktøjer til hårdmetal, for levetiden på nutidens værktøjer er simpelthen for kort og dermed en stor omkostning for industrivirksomhederne.

Derfor har Innovationsfonden nu skudt gang i et nyt projekt, som skal komme industrien til undsætning og udvikle nye, stærkere fræseværktøjer og dermed forbedre ydeevnen og levetiden, når det kommer til holdbarheden af skærende værktøjer til bearbejdning i rustfrit stål.

”Det største problem med disse fræseværktøjer er, at kanterne er slidt så meget ned efter en times fræsning, at værktøjet skal udskiftes. Det er samlet set en stor udgift for industrien, og derfor er målet med dette projekt at optimere formen og belægningen på værktøjerne således, at de kan holde 30 pct. længere. Det vil betyde en milliardgevinst for danske industrivirksomheder,” siger Ramin Aghababaei, adjunkt ved Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet.

LÆS OGSÅ: AU-forskere laver fremtidens CO2-frie brændstof ud af el, vand og luft

Ud over at øge spåntagningsvolumen med mindst 30 pct. er planen at øge levetiden af udvalgte værktøjer for at øge produktiviteten i automatiserede bearbejdningsprocesser – og det er nødvendigt, for øget automatisering i industrien er en afgørende nødvendighed for yderligere vækst.

Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet, skal guide udviklingen af de optimerede værktøjer ud fra teoretisk modellering af skæreprocessen baseret på atom-atom interaktion samt makroskopiske FEM-beregninger.

”Det materiale, vi bruger til fræseværktøjer i dag, er et af de hårdeste, der findes. Derfor kan vi ikke bare skifte til et hårdere metal. Det findes simpelthen ikke. Det vi gør i projektet, er derfor at modellere fræseværktøjets geometri og kigge på nye belægninger,” siger Ramin Aghababaei.

LÆS OGSÅ: Nyt forskningsprojekt går på jagt efter ny antibiotika i Danmarks naturperler

Projektet etablerer et stærkt konsortium, der integrerer hele produktionskæden fra værktøjsfremstilling, overfladebelægning, test og validering under kontrollerede forhold til validering hos førende slutbrugere.

Adjunkt Ramin Aghababaei
Mail: aghababaei@eng.au.dk
Tlf.: 93508956

Fakta

Titel: Cutting-Edge: Design, test and market introduction of superior performing milling tools obtained by combining tool fabrication, coating development and field tests with model calculations

Innovationsfondens investering: 7 mio. kr.

Samlet budget: 11 mio. kr.

Projektets varighed: 3 år.

Partnere i projektet:

• Aarhus Universitet