AU-forskere laver fremtidens CO2-frie brændstof ud af el, vand og luft

Et nyt, stort forskningsprojekt vil revolutionere produktionen af ammoniak, som er en uundværlig ingrediens i gødning. Samtidig skal projektet demonstrere ammoniaks potentiale som fremtidens CO2-frie brændstof.

Lars Ditlev Mørck Ottosen, sektionsleder for kemi- og bioteknologi ved Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet, her ved universitetets forskningscenter i Foulum. Foto: AU Foto.

Ammoniak er meget mere end en byggesten i konventionelt landbrug. Stoffet har potentiale til at revolutionere hele energi- og transportsektoren og samtidig mindske landbrugets klimaaftryk betydeligt.

Sammen med en række stærke partnere er Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet, nemlig i gang med et projekt, der kan producere ammoniak på en helt ny måde: Uden brug af naturgas eller kul og uden det enorme behov for energi, ammoniakproduktion har i dag.

”Her i Foulum har vi en særlig effektiv teknologi, der gør os i stand til at lave ammoniak udelukkende ved brug af certificeret vindmøllestrøm, vand og luft. Metoden er langt mere energieffektiv end konventionel ammoniakproduktion, som i dag står for hele én procent af verdens samlede energiforbrug,” siger sektionsleder for kemi- og bioteknologi ved Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet, Lars Ditlev Mørck Ottosen.

LÆS OGSÅ: Nyt forskningsprojekt går på jagt efter ny antibiotika i Danmarks naturperler

Formålet med projektet er derfor at demonstrere en langt mere bæredygtig produktion af ammoniak, som ud over de mulige landbrugsmæssige formål, kan benyttes til en lang række andre revolutionerende formål: Dels kan det bruges som et rent, CO2-frit brændstof i stedet for diesel og fuelolie, og dels kan det benyttes som effektivt energilager for overskydende elektricitet fra vindmøller og solceller.

På den måde kan ammoniak altså bruges til at udjævne udsvingene i elforsyningen fra vedvarende energikilder og gøre den vedvarende elforsyning mere økonomisk, stabil og fleksibel.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Forskningscenter Foulum er bl.a. også hjem for verdens største biogasanlæg til forskningsformål. Foto: AU Foto.

Samtidig gør produktionen ikke brug af hverken naturgas, olie eller kul, som den konventionelle og meget energikrævende ammoniakproduktion, hvilket betyder, at der er potentiale for at spare enorme mængder energi og CO2.

LÆS OGSÅ: Ingeniører finder skjult egenskab ved sugerør

”Hvis den ammoniak, vi laver på denne måde, også kan certificeres som økologisk, vil man pludselig kunne løse et stort problem for mange landmænd – og vi vil muligvis se en kæmpe opblomstring af økologisk landbrugsproduktion,” siger ph.d.-studerende Christian Dannesboe.

Projektet bliver til i samarbejde med Haldor Topsøe, der er verdensførende inden for fastoxid elektrolyse og produktion af ammoniak. Projektpartnerne er Aarhus Universitet, Haldor Topsøe DTU, Energinet, Vestas, Equinor samt Ørsted Wind Power. Det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP) støtter projektet med 15,9 mio. kr. ud af et totalt budget på 26,8 mio. kr.

Lars Ditlev Mørck Ottosen
Sektionsleder