Ny dokumentarserie sætter fokus på livet som ingeniørstuderende

Hvad vil det sige at læse til ingeniør? Det spørgsmål forsøger Aarhus Universitet at besvare med en ny række korte dokumentarfilm, der giver et ærligt og åbent indblik i livet som studerende på universitetets ingeniøruddannelser.

”Jeg tror stadig, at ingeniøruddannelserne er en ’black box’ for mange unge. Man ved ikke helt, hvad man går ind til, og i det hele taget er man bare i tvivl om mange ting, når man skal vælge studie," siger Emma Pallesen, der er en af de to ingeniørstuderende, der viser sit studieliv frem i AU's dokumentarserie Studierejsen.

Med en ny dokumentarserie inviterer Aarhus Universitet indenfor i livet som ingeniørstuderende. Formålet er at lade seriens hovedpersoner vise deres hele studieliv frem på en åben og ærlig måde – og det er vigtigt, lyder det fra dekanen for universitetets tekniske fakultet, Eskild Holm Nielsen:

”Vi vil gerne give unge mulighed for at få et troværdigt og autentisk indblik i, hvad det vil sige at læse til ingeniør på Aarhus Universitet. Studielivet er fyldt med både opture og nedture og alt muligt andet end teori og projektarbejde, og vi vil gerne vise det hele,” siger han.

Dokumentarserien hedder Studierejsen, og i den følger man to ingeniørstuderende, Emma Pallesen og Magnus Aggerholm Kristoffersen, i deres daglige liv på og uden for campus over et helt semester.

Tvivlen fylder meget

Emma læser på bacheloruddannelsen til civilingeniør i Kemiteknologi på femte semester, og Magnus læser til diplomingeniør i Elektronik – også på femte semester – hvor han er i praktik hos en robotvirksomhed i Malling, syd for Aarhus.

De kan stadig begge huske, hvordan tvivlen fyldte meget, da de skulle vælge videregående uddannelsen.

”Jeg tror stadig, at ingeniøruddannelserne er en ’black box’ for mange unge. Man ved ikke helt, hvad man går ind til, og i det hele taget er man bare i tvivl om mange ting, når man skal vælge studie. Det kan føles overvældende og uoverskueligt og samtidig meget skelsættende, og jeg tror faktisk, at dokumentarserien kan bidrage til at få det hele lidt ned på jorden. Der er i hvert fald ikke meget glamourøs reklamefilm over den,” siger Emma Pallesen.

Der har de seneste mange år været et stort fokus på at tiltrække studerende til ingeniørområdet i hele Danmark.

Aarhus Universitet har i dag cirka 4500 ingeniørstuderende, og studenterpopulationen er fortsat voksende.

Studierejsen kan streames direkte på Aarhus Universitets YouTube-kanal

Jesper Bruun