Aarhus Universitets segl

Klar til elektriske lastbiler? Så langt er forskerne med de teknologier, der skal gøre vores tunge transportsektor grøn

Hvordan får vi vores største lastbiler over på el? Og kan det overhovedet lade sig gøre at udvikle et økonomisk rentabelt alternativ til den dieseldrevne varetransport? Forskere fra Aarhus Universitet står i spidsen for nogle af EU’s største investeringer i udvikling af ny teknologi til grønne lastbiler, og her forklarer de, hvor langt de er kommet.

Corneliu Barbu er en af Europas førende eksperter i ny teknologi til grønne lastbiler. (Foto: Martin Gravgaard)

Ud med dieselolie i store tanke og ind med strøm fra solceller og vindmøller. Det er planen for en gruppe af forskere på Aarhus Universitet, som hver dag går på arbejde for at udvikle den teknologi, der skal gøre det muligt at elektrificere vores transportsektor.

”Det haster med at finde frem til elektriske løsninger til de tunge køretøjer på vores veje, så vi i fremtiden kan få et konkurrencedygtigt og klimaneutralt alternativ til fossile brændstoffer. Lastbiler står for en stor del af vores CO2-udledning, og selvom der stadig er bump på vejen, så vil jeg mene, at vi står på tærsklen til en fuld grøn omstilling,” siger Corneliu Barbu, lektor ved Institut for Elektro- og Computerteknologi, Aarhus Universitet.

Han er Danmarks førende ekspert i teknologi til grønne lastbiler og spiller en nøglerolle i det europæiske samarbejde omkring udviklingen af de løsninger, der skal gøre det muligt både at lave effektive batterier til de store køretøjer og en helt ny el-infrastruktur.

Vil du vide mere om fremtidens transport? Se AU's ekspertliste her

Et europæisk superbatteri kan snart være klar

Forskernes mål er at designe et batteri til tunge køretøjer med lang rækkevidde og kort opladningstid baseret på bæredygtige materialer, der ikke gør os afhængige af lande uden for Europa.

”Vi kigger på hele batteriets livscyklus og brug af råmaterialer, og vi kigger på, at de skal være tilgængelige i Europa. Vi har en geopolitisk situation i dag, som gør, at vi ikke transportsektoren afhængig af hverken olie fra Mellemøsten eller batterier fra Kina,” siger Corneliu Barbu.

De har i dag udviklet en stort set færdig prototype på et såkaldt hybridbatteri som et tæppe af komponenter, der skal ligge under bussen eller lastbilen. Det er modulérbart og kan udvides, så det passer til størrelsen på det enkelte køretøj, samtidig med at det holder lav vægt, har et højt sikkerhedsniveau og en effektiv varmestyring.

“Det designforslag, vi arbejder med, er ekstremt innovativt på både materiale-, kemi- og elektroniksiden, og vi vil sende alle data fra batterierne op i skyen og bruge kunstig intelligens til at skabe optimal ydeevne og kontrol. Det siger sig selv, at det kræver en enorm energioverførsel at oplade et kæmpe batteri på få minutter, og derfor har netop det været en meget central ingeniørmæssig udfordring i vores forskning” siger Corneliu Barbu.

I sommeren 2024 skal batteriet testes på busser i Tyrkiet, og derefter forventer forskerne, at det er klar til serieproduktion.

Læs mere om arbejdet med det europæiske superbatteri i projektet Helios her: Fremtidens el-bil skal udvikles i Danmark

Ny elektronik til de tungeste lastbiler

For at få batteriet til at fungere i de allerstørste lastbiler arbejder forskerne også med en helt nye type af elektronik, der kan øge effekttætheden.

”Der skal rigtig meget energi til for at oplade batteriet i en stor lastbil og overføre det til motoren, og det store spørgsmål for os forskere har været: Hvordan gør vi det på en smart måde, uden at det bliver for dyrt? Her er vi godt i gang med et tværfagligt forskningssamarbejde, hvor vi bruger computerteknologiske beregningsmetoder til at designe avanceret elektronik med helt nye egenskaber. Det har vi meget store forventninger til,” siger Corneliu Barbu.

Læs mere om forskernes arbejde med teknologi til grønne lastbiler i projektet RHODaS her: Nu skal tonstunge lastbiler over på el

Tidshorisonten er cirka ti år

Selvom forskerne har skabt en række teknologiske gennembrud omkring de grønne lastbiler, så skal vi ifølge Corneliu Babu stadig væbne os med tålmodighed. Der går nogle år, før teknologierne på universitetet bliver klar til masseproduktion, og selv hvis de var klar allerede i dag, så mangler vi en grundlæggende infrastruktur til de grønne lastbiler.

”Det tager tid at udbygge vores infrastruktur, og det er ikke noget man løser ved at indføre en skat eller at opføre flere ladestandere. Vi står overfor en kæmpe udfordring med at skabe et nyt intelligent og integreret forsyningssystem gearet til enorme mængder af sol- og vindenergi tænkt sammen med Power to X-teknologier og nye teknologier til at indfange CO2 fra atmosfæren. Vi har brug for at implementere løsninger, der gør det muligt at langtids- og korttidslagre forskellige energityper på forskellige måder på tværs af sektorer i ét sammenhængende energisystem og samtidig sikre en smidig transport af strøm på tværs af landegrænser,” siger han.

I følge Corneliu Barbu har vi i Danmark både knowhow og ekspertise til at lede denne teknologiudvikling på tværs af Europa og skabe en total grøn omstilling af vores transportsektor.

”Det er helt nødvendigt, at vi får skabt et nyt integreret energisystem, og vi har en kæmpe mulighed for at går forrest med det i Danmark. Det kræver dog en del forskning og udvikling, og det kræver i sidste ende, at vi får uddannet tilstrækkeligt mange af de ingeniører, der kan stå for arbejdet med rent faktisk at bygge det,” siger han.

 

Kontakt

Corneliu Babu, lektor, Institut for Elektro- og Computerteknologi

Mere viden om fremtidens transport? Kontakt vores forskere. Se ekspertlisten her.