Ingeniørtalenter vil til Danmark for at lære om vind
Når ingeniørstuderende skal lære om vindteknologi, så kigger de mod Danmark. I disse uger er nogle af verdens klogeste hoveder samlet på Aarhus Universitet, hvor de deltager i den internationale Wind Power Summer School.
50 studerende deltager i disse uger i den tolvte internationale sommerskole om vindenergi på Aarhus Universitet. Det er hvert år et tilløbsstykke, og riften om pladserne er stor.
Uddannelsesinstitutioner i hele verden har sat vedvarende energi på dagsordenen, og det kan være en af forklaringerne på efterspørgslen, siger Conni Simonsen, direktør, Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet:
”Vi mærker en tydelig tendens til, at ingeniørstuderende fra både danske og udenlandske universiteter vil specialisere sig inden for vindteknologi, og det er meget positivt. Verden har brug for dygtige ingeniører, der kan være med til at integrere vedvarende energi fra vind i vores energisystemer, og her i Danmark er vi langt fremme.”
Aarhus Universitet arrangerer sommerskolen i samarbejde med Siemens Wind Power og Vestas Wind Systems, og programmet indeholder både undervisning, casearbejde og virksomhedsbesøg.
"Danmark – en fantastisk showcase"
Sommerskolens deltagere er i år udvalgt blandt et stærkt felt af ansøgere på baggrund af deres tidligere studiepræstationer, og de skal i løbet af det to uger lange kursusprogram arbejde med nogle af de mest centrale teknologiske problemstillinger omkring produktion og distribution af vindenergi.
Francesca Sartini er fra Pisa i Italien, og hun er en af de ingeniørstuderende, der har fået plads på sommerskolen. Hun fortæller, at Danmark blandt udenlandske ingeniørstuderende har et godt ry, når det gælder forskning, testfaciliteter og undervisning inden for bæredygtige forsyningsformer.
"Sommerskolen er en fantastisk mulighed for at lære mere om vedvarende energi og for at få en førstehåndsindsigt i, hvordan den danske energiinfrastruktur fungerer. Danmark har en fantastisk showcase, som resten af verden kan lære rigtig meget af," siger hun.
Joachim Shaeffer fra Tyskland er enig. Han deltager i sommerskolen for både at blive klogere på vindteknologi, men også på de mange andre forhold, der er afgørende for en bæredygtig forsyningsform.
”Når man interesserer sig for vindenergi, kan man ikke også undgå at interessere sig for Danmark. Mine rent tekniske interesser ligger inden for aerodynamik og meteorologi, men jeg vil også gerne forstå den grønne omstilling af samfundet i en kulturel og politisk kontekst,” siger han.
Udenlandske unge vil have del i virksomheders viden
Forklaringen på den voksende interesse for universitetets årlige vindsommerskole skal blandt andet findes i kursusmodellen, der bygger på et meget tæt samarbejde med erhvervslivet.
”De studerende kommer her, fordi de vil have del i vores viden og skabe en grønnere fremtid i deres hjemlande. De får mulighed for at suge viden til sig på universitetet samtidig med, at de kommer helt tæt på virksomhederne i branchen. På den måde bliver de udfordret til at bruge deres teori i mødet med virkelige cases og topaktuelle teknologiske problemstillinger. Det er både ekstremt motiverende og ekstremt lærerigt,” siger Björn Andresen, Ingeniørdocent, Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet og faglig leder af sommerskolen.
Samtidig får sommerskolens studerende mulighed for at skabe et netværk i vindmølleindustrien, og det kommer i sidste ende virksomhederne til gavn.
”For os er det en helt oplagt samarbejdsmulighed. Vi kan være med til at sætte vindenergi på dagsordenen blandt en gruppe meget dygtige og ambitiøse ingeniørstuderende, og vores håb er selvfølgelig, at nogle af dem som færdiguddannede får lyst til at søge arbejde hos os,” siger Nete Bechmann, Executive HR Business Partner ved Vestas Wind Systems.