Ingeniører i spidsen for ny energi-andelsforening på AU

For cirka 1000 kroner kan studerende og medarbejdere få del i de solcelleanlæg, som et nyt energifællesskab på AU vil installere på toppen af tre bygninger

Fra venstre: Martin Mørk, Ebbe Gøtske, Andreas Jacobsen, Marta Victoria, Iben Underbjerg og Zhe Zhang. (Foto: UEF)

Siden begyndelsen af 2022 har lektor Marta Victoria og akademisk medarbejder Zhe Zhang fra Institut for Mekanik og Produktion ved Aarhus Universitet arbejdet for at skabe et andelsbaseret energifællesskab på Aarhus Universitet, der skal munde i solcelleanlæg på taget af AU’s bygninger.

Projektet har nu fået et afgørende gennembrud, da foreningen, der hedder Universitetets Energifællesskab, i september blev registreret af Erhvervsstyrelsen. Det betyder, at der nu er åbnet for crowdfunding, mens foreningen forsøger at finde en leverandør til det første solcelleanlæg, der skal installeres i Nobelparken. Det forventes at ske næste år. Universitetet vil sælge solceller til studerende og ansatte

Over 250 andele er allerede reserveret af medarbejdere og studerende. Der er i alt 1000 tilgængelige andele, og én person må ikke eje mere end fem procent, hvilket svarer til 50 andele. Det koster 100 kroner at reservere en andel.

Først når leverandøren af de endelige solceller er fundet, står det klart, hvad prisen bliver for en andel. Projektkoordinator Zhe Zhang forventer, en andel vil koste mellem 900-1000 kroner.

Læs også artiklen: Crowdfunding-projekt skal skaffe grøn energi fra AU's bygninger

Universitetets Energifællesskab F.M.B.A. blev stiftet i august 2023 og godkendt som forening af Erhvervsstyrelsen i september 2023. Find foreningens hjemmeside her. På dette link er det muligt at reservere andele.

Andreas Jacobsen er ph.d.-studerende ved Institut for Mekanik og Produktion og foreningens formand. Han fortæller, at solcelleanlægget hvert år vil give et afkast gennem elektriciteten, det producerer.

”Det vil det tage mellem 10-20 år, før afkastet overstiger omkostningerne. Solcellerne har en forventet levetid på 25 år. Med andre ord kan man som andelsejer altså godt få et afkast ud af det, men det vil være småt, og det vil tage mange år,” siger han.

Han understreger, at solcelleanlæggene ikke skal ses som et investeringsprodukt, men som en mulighed for at få lov til at eje og støtte grøn energi.

Studerende og forskere kan præge den grønne omstilling

Et af de helt store formål bag projektet er, at alle på AU kan få del i det.

23-årige Iben Underbjerg er medicinstuderende og hørte om projektet sidste år, og blev en del af det, fordi hun ser et potentiale for at præge den grønne omstilling.

”Det er meget konkret og håndgribeligt. Og det er enkelt og ikke risikabelt. Projektet rummer for mig også drømme og en vision for en mere klimavenlig og bæredygtig fremtid. Det her viser, at man med få ressourcer kan være en del af en større udvikling. Jeg tror virkelig på, at energifællesskaber, som jo i sin grundidé stammer fra andelsforeningerne, kommer til at spille en stor rolle for den grønne omstilling i fremtiden,” siger hun.

EU-støttet

Projektet hører under det EU-støttede Aurora-projekt, hvor flere universiteter arbejder forskningsbaseret for at skabe grønne energiløsninger. Planen er, at solcellerne skal bestå, også efter at projektet er afsluttet, forklarer Marta Victoria.

De har en forventet levetid på 20-25 år. Hun forventer, at solcelleanlæggene i første omgang får en kapacitet på 100 kilowatt.

Både Marta Victoria og Zhe Zhang anser det som et pilotprojekt, som forhåbentlig vil brede sig til endnu flere grønne projekter på universitetet.

Artiklen er bragt i Omibus d. 17. november 2023

Sådan bliver du andelshaver i Universitetets Energifællesskab

Find foreningens hjemmeside her

Reserver en andel her

Solcelleanlægget giver et afkast hvert år gennem det elektricitet, det producerer. Ifølge foreningen vil det tage mellem 10-20 år, før afkastet overstiger omkostningerne.

Solcellerne har en forventet levetid på 25 år. Med andre ord kan man som andelsejer altså godt få et afkast ud af det, men det vil være småt, og det vil tage mange år.

Foreningen understreger, at solcelleanlæggene ikke skal ses som et investeringsprodukt, men som en mulighed for at få lov til at eje og støtte grøn energi.

Andresas Jacobsen, ph.d.-studerende
Bestyrelsesformand for Universitetets Energifællesskab