Genbrugsmedicin og bananæbler: Ingeniør-innovation indtager Skejby

AU Engineerings nye forskningsfacilitet, Deep Tech Experimental Hub, i Skejby var stuvende fuld af civilingeniørstuderende, da årets ”opfindelses-pitch” løb af stablen.

Hele dagen tirsdag pitchede hundredvis af ingeniørstuderende deres opfindelser til forskere, eksperter og virksomhedsrepræsentanter. Foto: Ida Marie Jensen / AU Foto.

250 civilingeniørstuderende fra Aarhus Universitet har på tværs af uddannelsesretninger brugt et semester på at opfinde bud på teknologiske løsninger inden for sundhedsteknologi, fødevareteknologi og vedvarende energiteknologi, og tirsdag den 14. maj blev de mange idéer og opfindelser vist frem til en stor event i universitetets nye eksperimentelle ingeniørforsknings-hub i Skejby.

Dagen var kulminationen på 9. semester-faget Innovation & Entrepreneurship, hvor de studerende i løbet af fire måneder har opfundet og udviklet idéer og produkter inden for disruptiv teknologi, og der var vidt forskellige bud på, hvordan vi kan gøre verden bedre, spare på klodens ressourcer eller hjælpe med at løse nogle af de mange andre problemer, menneskeheden har.

LÆS OGSÅ: Soffi udvikler drivhusgas-membran: "Man føler virkelig, at dette kan blive til noget stort"

"Et fantastisk arrangement," lød det bl.a. fra Henrik Larsson, direktør i Center for Industri, som var en af de mange indbudte eksperter fra erhvervslivet, som skulle dømme de studerendes opfindelser:

"Der er mange problemer i verden. Der er masser. Og det er sådan set godt nok, for det får os til at tænke os om og være innovative. Det er vigtigt at få sat fokus på innovation og iværksætteri, og det er fantastisk at se den iver, de unge ingeniørstuderende her udviser. Nogle af dem har nogle virkelig gode idéer til problemer, der er verdensændrende," sagde han.

En gruppe bestående af civilingeniørstuderende inden for byggeri, maskinteknik, bioteknologi og biomedicinsk teknik havde eksempelvis i samarbejde med en virksomhed skabt et såkaldt ’Refrigerated Storage Unit’ – i bund og grund et bæredygtigt kæmpekøleskab, der ved hjælp af strøm fra solceller kan holde fødevarer friske i længere tid.

LÆS OGSÅ: Prestigefyldte fondsmillioner til nye ingeniør-projekter

Teknologien var faktisk et udtrykt ønske fra den internationale organisation Ingeniører Uden Grænser på en specifik problemstilling i Sierra Leone, og den kan være en kærkommen hjælpende hånd til fødevareproducenter i eksempelvis afrikanske lande, som i dag ofte ikke har mulighed for at lagre produkter.

"Det kan eksempelvis være en landmand, som ikke har kapacitet til at lagre grøntsager, men i stedet – i bedste tilfælde – er nødsaget til at sælge dem direkte videre. Ofte til en meget, meget lav pris. Med denne løsning, som kombinerer grøn energi med en simpel teknologisk løsning, får producenten pludselig helt nye muligheder – eksempelvis kan man nu dyrke højværdiprodukter i stedet for afgrøder, der blot skal kunne holde så lang tid som muligt," lød det fra Niron Nirmalananthan, som var en af de ingeniørstuderende bag projektet.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Foto: Ida Marie Jensen / AU Foto.

LÆS OGSÅ: Forskere har fundet antistoffet, der kan stoppe allergiske reaktioner

En anden gruppe havde kigget på en helt anden problemstilling. Hvert år dør gennemsnitligt omkring 40 børn alene i USA af overophedning, når de sidder i en bil i en autostol – oftest faktisk glemt af forældre eller værger.

"Jeg havde læst om en baby her i Danmark, som døde af varme i en bil, efter den var blevet efterladt. Problemet viste sig at være ganske markant i særligt USA. Vi har derfor udviklet en autostol, som automatisk køler et barn ned, der sidder i den, og som samtidig alarmerer forældrene om, at der er noget galt," fortalte Emil Navntoft, der læser maskinteknologi, og som har opfundet konceptet KinderCool med medstuderende Tenna Rasmussen og Henrik Torvund.

Sådan fortsatte det hele vejen rundt.

En gruppe havde kigget nærmere på det enorme spild af medicinske lægemidler, der foregår verden over, og foreslog en løsning på køb og salg af ubrugt overskudsmedicin.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Foto: Ida Marie Jensen / AU Foto.

En anden havde et radikalt forslag i forhold til at komme klodens enorme plastikproblem til livs, som involverede at kopiere naturens egen emballage. Plastik er et stort problem for særligt marine arter. Således er samtlige arter af havskildpadder, 59 pct. af alle hvalarter og havfugle og en tredjedel af alle sælarter fundet med plastikrester i kroppen, og tanken med projektet var netop at hjælpe i forhold til denne enorme problemstilling.

En tredje gruppe ville ligeledes hjælpe med plastikproblemet. De havde opfundet en maskine, der som kaffemaskinen hjemme på køkkenbordet kan lave drinks og andre drikkevarer, men uden brug af kop. Væsken bliver i stedet indeholdt i en gelagtig film, som opløser sig selv, når man tager boblen af væske i munden. På den måde kan man til eksempelvis store arrangementer undgå det kolossale brug af engangskrus af plastik, som har en negativ effekt på miljøet.

Aarhus Universitets "opfindelses-pitch" fandt sted den 14. maj i Institut for Ingeniørvidenskabs nye, eksperimentelle forskningsfacilitet i Skejby, Deep Tech Experimental Hub: En 2.100 kvm stor forskningshal, hvor instituttet udfører industrinær forskning inden for klassiske ingeniørgrene.