"Drøm med dine øjne åbne"

85 studerende dimitterede i går som civilingeniører fra Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet.

Glade nye civilingeniører kan nu holde velfortjent sommerferie inden arbejde eller forskningen kalder. Foto: Henrik Olsen.
"Som ingeniør udvikler man noget af reel værdi. Noget, der faktisk hjælper andre mennesker," lød det fra Mathias Jessen, som torsdag dimitterede som civilingeniør i Computerteknologi. Foto: Henrik Olsen.

"Hvis du vil lave noget meningsfyldt i livet, så bliv ingeniør."

Disse vise ord kom fra Nikolaj Skousen, nybagt civilingeniør i Biomedicinsk teknologi. Han var en af de 85 studerende, som torsdag den 28. juni dimitterede som civilingeniører fra Aarhus Universitet.

Sammen med resten af sin årgang bliver han nu sluppet løs i en verden, der hungrer efter ingeniører med en solid teknisk baggrund.

Det er et faktum, og det mindede institutleder Thomas Toftegaard også de mange unge, kloge hoveder om, da han lykønskede deres store præstation ved dimissionsfesten:

"Hver og en af jer, der dimitterer i dag, har helt utrolige muligheder. Der sker så mange spændende ting i verden omkring os, og teknologien får stadig større betydning for alle mennesker. Tingene ændrer sig hurtigt, og teknologi er omdrejningspunktet i den transformation. I har alle sammen muligheden for at ændre landskabet fremover. Tillykke," sagde han.

LÆS OGSÅ: Danske forskere opfinder anti-cancer-molekyle som Lego-samlesæt

Casper Hansen, administrerende direktør ved tech-virksomheden Technicon og tidligere dimittend fra netop Institut for Ingeniørvidenskab på Aarhus Universitet, fortsatte, hvor Thomas Toftegaard startede. I sin tale til de nybagte dimittender understregede Casper Hansen universitetets segl: Solidum petit in profundis – søger i dybet den faste grund.

"Husk de ord for altid," sagde han og fortsatte:

"At kunne drømme – at kunne holde fast i den drøm, og at kunne opfylde drømmen sammen med andre. Det er for mig livets sande formål. Nu er det jeres tur. I har passeret en bro og drejet om et hjørne. Gå nu ud og drøm med øjnene åbne."

(Artiklen fortsætter under billedet)

Civilingeniør Sofie Mikkelsen til dimissionsfesten. For hende var muligheden for at gøre en forskel i verden en vigtig årsag til, at hun valgte at læse til ingeniør. Foto: Henrik Olsen.

At gøre noget bedre, ændre verden, gøre en forskel; det virker til, at sådanne emner er drivkræften bag mange af de nye civilingeniører.

LÆS OGSÅ: Danske forskere bag ny behandling til hjerteklap-patienter

"Hvis man vil gøre en forskel, hvis man har lyst til at udvikle nye teknologier, så burde man blive ingeniør," lød det bl.a. fra Sofie Mikkelsen, som også fik sin kandidatgrad i Biomedicinsk teknologi i torsdags. Hun overvejer nu at fortsætte karrieren med forskning ved universitetet.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Mathias Jessen (th), civilingeniør i Computerteknologi, forklarer, at ingeniører har muligheden for at udvikle teknologi, der hjælper mennesker over alt i verden. Foto: Henrik Olsen.

Hun blev bakket op af Mathias Jessen, der modtog sin kandidatgrad i Computerteknologi. Han sagde:

"Som ingeniør har man mulighed for at udvikle noget med reel værdi. Noget, der faktisk hjælper andre mennesker. Det var en af årsagerne til, at jeg valgte ingeniørfaget i første omgang."

LÆS OGSÅ: Bygget på ustabilitet

Mathias Jessen satser på en fremtid inden for konsulentbranchen, hvor han vil bruge sin ekspertviden inden for computerteknologi til at hjælpe fremtidens virksomheder.

Dimissionsfesten for de 85 nye civilingeniører fra Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet, fandt sted den 28. juni i Navitas, Aarhus.

Vi ønsker alle dimittender et hjerteligt tillykke.

Institutleder Thomas Toftegaard
Mail: tst@eng.au.dk