Boom i antallet af kvinder, der vil være softwareingeniør

Ingeniøruddannelserne inden for software- og computerteknologi på Aarhus Universitet er mere populære end nogensinde før. Og antallet af kvinder, der har fået tilbudt plads, er fordoblet på blot ét år.

Flere og flere vil være softwareingeniører, og tendensen er ikke kun gældende for mænd. Antallet af kvinder, der har søgt optagelse på uddannelserne på AU er næsten fordoblet fra 2019 til 2020. Foto: Jesper Bruun
Antallet af tilbudte pladser på uddannelserne softwareteknologi og computerteknologi siden 2013 er steget støt.

Det er blevet populært at være softwareingeniør. Ikke kun for mænd, men også for kvinder. Det ses tydeligt på antallet af tilbudte studiepladser på ingeniøruddannelserne softwareteknologi og computerteknologi på Aarhus Universitet.

Det samlede antal tilbudte pladser er her steget med 36 pct. i forhold til sidste år til i alt 121 i 2020. Og antallet af kvinder er steget med 90 pct., hvilket betyder, at de kvindelige studerende nu udgør ca. 16 pct. af årgangen.

Det er gode nyheder, mener Conni Simonsen, direktør for Ingeniørhøjskolen, Aarhus Universitet:

"Det er meget positivt, at vi kan se en øget interesse fra vores kvindelige ansøgere inden for disse uddannelser. Der er ingen tvivl om, at denne nyhed vil vække glæde rundt omkring i det danske erhvervsliv. For vi har brug for kvindelige softwareingeniører til at skabe de løsninger, vores samfund har brug for. Det her er noget, der i høj grad vil gavne studiemiljøet, men også arbejdsmiljøet på sigt,” siger hun.

Softwareingeniører er i dag nogle af landets absolut mest eftertragtede dimittender.

Den teknologiske udvikling har medført, at langt de fleste virksomheder i dag er digitale på den ene eller den anden måde, og det betyder, at der mangler rigtig mange  computerteknologer. Efterspørgslen på kandidaterne er i dag større end udbuddet, og mange får allerede tilbudt job under uddannelsen.

”Ingeniørdelen er vigtig her, fordi ingeniører forstår at koble den naturvidenskabelige og tekniske teori med den virkelige verden, og det er nødvendigt for at skabe de løsninger, verden har brug for. Det er årsagen til, at ingeniører er i meget høj kurs, og der bliver kun brug for flere i fremtiden,” siger professor Lars Ditlev Mørck Ottosen, institutleder ved Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet.

Generelt set har interessen for AU’s ingeniøruddannelser været stor. Der tilbydes således 182 flere studiepladser på ingeniøruddannelserne under AU Engineering i forhold til 2019 - en fremgang på hele 18 pct.

Jesper Bruun
Journalist, Institut for Ingeniørvidenskab