AU-forsker modtager pris for banebrydende forskning i allergi

Lektor Edzard Spillner ved Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet, modtager Grethe Stampe-prisen for arbejdet med at udvikle nye antistoffer til behandling af allergi.

Edzard Spillner har sammen med sin forskergruppe modtaget Grethe Stampes legat for sin forskning i antistoffer til behandling af allergi (Foto: Lars Kruse_AU)

Prisen på 50.000 kr. uddeles en gang om året til excellent forskning inden for fødevareallergi og allergiske lungesygdomme.

Forskerne har som de første i verden fundet frem til en metode, der i laboratoriet gør det muligt at ”slukke” for allergi.

Det er Astma-Allergi Danmark, der står bag prisen, og Edzard Spillner er glad for anerkendelsen af hele forskergruppens arbejde.

”Vi arbejder med grundforskning, og der er ofte en lang vej til medicinsk anvendelse. Derfor er det selvfølgelig vigtigt for os, at de sundhedspolitiske organisationer kan se potentialet i vores resultater,” siger han.

Forskerne opdagede fornylig nogle helt nye egenskaber og virkningsmekanismer hos et specielt antistof, der kan blokere immuneffekten bag allergiske reaktioner.

Deres resultater blev offentliggjort i det anerkendte tidsskrift Nature Communications.

LÆS MERE: Forskere har fundet antistoffet, der kan stoppe allergiske reaktioner