250 gymnasieelever dykker ned i ingeniørvidenskabens verden
Hvorfor og hvordan har man bygget Aarhus Ø? Hvilke konsekvenser har det for biodiversiteten? Og hvordan kan enzymer hjælpe med til at gøre byen CO2-neutral? Svarene på de spørgsmål handler om ingeniørvidenskab – noget som flere hundrede gymnasieelever sidste uge lærte meget mere om.
Hele sidste uge var 250 1.g-elever fra Egå Gymnasium dybt involveret i en lang række projekter i samarbejde med Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet.
Temaet var ”Byplanlægning og bæredygtighed”, og til sammen skulle projekterne give eleverne en forståelse for, hvordan ingeniører omsætter naturvidenskabelig indsigt til konkrete løsninger på store samfundsmæssige problemstillinger.
LÆS OGSÅ: Rekordmange søger ingeniøruddannelse i Aarhus
Det blev en uge med både feltundersøgelser i waders, laboratoriearbejde, interviews og dataindsamling, simulationsmodellering, politik, foredrag og ekskursioner og meget andet. Og selvfølgelig en hel del teoretisk forståelse.
Det har været et spændende samarbejde for alle parter, og ugen er blevet vel modtaget hos de unge 1.g-elever, som bl.a. finder det spændende, at der faktisk ligger rigtig mange grundige overvejelser bag etableringen af Aarhus Ø og biodiversiteten på området. Men der bliver også peget på, at det har været inspirerende og tankevækkende faktisk at finde ud af, hvad det vil sige at være ingeniør, og hvad ingeniørarbejde går ud på.
LÆS OGSÅ: "Aarhus er rugekasse for unge, innovative, talentfulde ingeniører"
Hos Ingeniørhøjskolen har projektet ligeledes vakt glæde:
”Det har været et fantastisk samarbejde, vi har haft med Egå Gymnasium, og det har været helt livsbekræftende at opleve den ildhu og det gå-på-mod, gymnasieeleverne har udvist helt fra starten. Samfundet har brug for rigtig mange flere ingeniører i fremtiden, og heldigvis virker det til, at interessen for ingeniørfagene er stor. Så vi ser da frem til forhåbentlig at gense nogle af de mange elever om nogle år, når de som studenter er klar til at læse videre,” siger direktør for Ingeniørhøjskolen, Conni Simonsen, som håber, at mange flere gymnasier til at deltage i de gymnasierettede aktiviteter som Ingeniørhøjskolen er i færd med at udvikle.