Rekordmange søger ingeniøruddannelse i Aarhus

Flere end nogensinde før har søgt ind på ingeniøruddannelserne på Aarhus Universitet via kvote 2. Fødevarer og bioteknologi er særligt populært blandt de unge.

Antallet af besøgende til U-days i starten af marts satte også rekord for AU Engineering, hvor over 800 unge mennesker gæstede stedet for at lære mere om ingeniøruddannelserne. Foto: AU Foto.

Det er populært som aldrig før at læse til ingeniør i Aarhus. Det viser tallene for kvote 2-ansøgningerne, hvor der var deadline 15. marts.

1.100 unge mennesker har således søgt ind på ingeniøruddannelserne, hvilket er en stigning på 7 pct. i forhold til sidste år og det største antal kvote 2-ansøgninger nogensinde til AU Engineering, Aarhus Universitet.

"Det er utroligt positivt, og jeg tror, en stor del af forklaringen er, at Aarhus har fået ry som en virkelig god ingeniørby. Aarhus Universitet udbyder både diplom- og civilingeniøruddannelser, vi har et rigt og inspirerende forskningsmiljø på ingeniørområdet, og vi har et kæmpe opland, der er meget ihærdige efter at få fat i vores dimittender," siger Conni Simonsen, direktør for Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet.

Hun fortsætter:

"Den store søgning til vores uddannelser beviser om noget, at det er blevet populært at være ingeniør. Det er blevet populært at arbejde med konkrete problemstillinger og gøre en forskel for samfundet og verden. Det siger virkelig meget godt om den unge generation, at de har den holdning."

LÆS OGSÅ: "Der er så mange muligheder for at gøre en forskel"

Hun understreger desuden, at stigningen i antallet af kvote 2-ansøgninger - for femte år i træk - imødekommer regeringens ønske om at få flest muligt unge til at gennemføre en videregående uddannelse, som erhvervslivet i høj grad efterspørger.

Artiklen fortsætter under illustrationen

Fokus på fødevarer og bioteknologi

Ansøgningerne til de mange forskellige ingeniøruddannelser fordeler sig jævnt, men særligt to af universitetets nye ingeniøruddannelser vækker opsigt. Nemlig bacheloruddannelsen i Bioteknologi og diplomingeniøruddannelsen i Kemi og fødevareteknologi.

Institutleder Thomas Toftegaard fra Institut for Ingeniørvidenskab er meget positiv over antallet af ansøgere til Bioteknologi. Uddannelsen, som er første del af den 5-årige civilingeniøruddannelse af samme navn, åbnede op til fulde huse i 2017, men har allerede nu fordoblet antallet af ansøgere.

"Bioteknologi er en ekstremt spændende ingeniørdisciplin, som handler om at sætte den bioteknologiske videnskab i spil og løse konkrete problemstillinger i samfundet. Inden for de seneste år har bioteknologi voldsomt accelereret udviklingen af for eksempel nye materialer, brændstoffer, fødevarer og medicin, og det bliver der kun endnu mere brug for fremover. Det er meget positivt, at så mange har søgt ind på uddannelsen allerede nu til kvote 2," siger Thomas Toftegaard.

LÆS OGSÅ: Mia prøver at overbevise alle om, at de også skal læse til ingeniør

Han bakkes op af Conni Simonsen, som roser den store interesse for den 3,5-årige diplomingeniøruddannelse i Kemi og fødevareteknologi, der åbner op for første gang i år.

"Fødevareindustrien står bogstaveligt talt og hiver i os for at få dygtige medarbejdere med tekniske kompetencer. Der er simpelthen akut mangel på sådanne mennesker, for at vi kan udvikle nye fødevarer og nye bæredygtige produktionsmetoder, så vi glæder os rigtig meget til at åbne dørene til uddannelsen her til sommer," siger hun.

Læs om uddannelsen Bioteknologi her

Læs om uddannelsen Kemi- og fødevareteknologi her