133 år gammel dansk familievirksomhed klar til robotter

Jydsk Emblem Fabrik A/S i Malling fremstiller medaljer, pokaler, emblemer, navneskilte og uniformstilbehør. Nu vil den familieejede virksomhed have kollaborative robotter, der arbejder sammen med de ansatte, og det sker i samarbejde med ingeniører fra Aarhus Universitet.

”Der er mange af denne slags tilbud til små og mellemstore virksomheder, men der er ligeledes mange, der ikke ved, at de her tilbud findes. Og det er synd, for det er fantastisk at åbne op for de muligheder, moderne teknologi tilbyder,” siger Hanne Hørup, direktør for Jydsk Emblem Fabrik (tv). Foto: Jesper Bruun

”Jeg tror, robotter kan blive en helt naturlig del af vores arbejdsstyrke.”

Sådan siger direktør og medejer af den 133 år gamle familieejede virksomhed Jydsk Emblem Fabrik A/S, Hanne Hørup, om udsigten til – endelig, og med hjælp fra Aarhus Universitet – at få robotter med i produktionskæden.

Virksomheden, der siden 1886 har fremstillet pokaler, pins, medaljer og tilbehør til både private og statslige uniformer, er nemlig hoppet ombord i universitetets Industri 4.0-udviklingsprogram, Smart Industry, der i korte træk handler om at få små og mellemstore danske virksomheder med ind i fremtidens teknologiske, computerprogrammerede æra.

”Ikke for at erstatte medarbejdere, men for at give dem en robotmakker. For at give vores medarbejdere det kæmpe løft, en robot kan give. Ved at lade robotter gøre det mest repetitive arbejde kan vi øge produktionen og mindske belastningen på vores medarbejdere. Jeg ser det som et kæmpe plus,” siger Hanne Hørup.

Det gjorde hun ellers ikke til at starte med, da hendes mand og 4. generations ejer af virksomheden, Stig Hellstern, første gang tog hende under armen og hev hende med til robot-messe.

Danske SMV'er tilbageholdende

Dengang kunne hun ikke forestille sig, hvordan store industrirobotter nogensinde kunne være en effektiv del af deres fabrik. Men da hun med egne øjne så, hvordan kollaborative robotarme simpelt og effektivt kan indgå i et produktionsled og arbejde sammen med mennesker uden risiko for uheld, var hun solgt.

Og da lektor og ekspert i kollaborative robotter, Xuping Zhang fra Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet, kontaktede hende for at høre, om hun var klar på et samarbejde, slog Hanne Hørup og Jydsk Emblem Fabrik A/S til.

”Idéen er at integrere et samarbejde mellem mennesker og robotter i produktionen, således at de deler arbejdsområde og samarbejder fuldt ud. Målet er at øge effektiviteten ved at reducere de belastningsskader, der ofte opstår ved repetitivt arbejde, og give medarbejderne mulighed for at fokusere på opgaver med højere værdi. Der er desværre ikke så mange små og mellemstore danske virksomheder, der hopper med på robot-bølgen, selvom selvsamme virksomheder i stigende grad bekymrer sig om at miste konkurrenceevne til udenlandske industri 4.0-virksomheder, og selvom det faktisk er ganske let at starte et udviklingsprogram op med os,” siger Xuping Zhang om samarbejdet.

Sammen med maskinleverandøren NIZE Equipment ApS har Jydsk Emblem Fabrik A/S og Aarhus Universitet således nu startet udviklingsprojektet op som en del af Region Midtjyllands Smart Industry udviklingsprogram.

Masser af tilbud

Programmet fokuserer på innovationssamarbejde og vidensdeling, hvor forskere fra universitetet deler viden med virksomhederne for at optimere processer og inkorporere ny teknologi.

”Der er mange af denne slags tilbud til små og mellemstore virksomheder, men der er ligeledes mange, der ikke ved, at de her tilbud findes. Og det er synd, for det er fantastisk at åbne op for de muligheder, moderne teknologi tilbyder,” siger Hanne Hørup om projektet.

Udviklingssamarbejdet mellem Jydsk Emblem Fabrik A/S, NIZE Equipment ApS og Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet, hedder ”Integrating Human-Robot Collaboration into Danish SME Manufacturing and Production” og løber fra oktober 2019 til december 2020. Virksomhederne investerer udelukkende mandetimer i programmet, som er støttet af EU’s Regionalfond og Region Midtjylland med lidt under 1 mio. kroner.

Lektor Xuping Zhang
xuzh@eng.au.dk