Tobias sprang fra lægestudiet for at blive ingeniør

Efter tre års intensive medicinstudier i Aarhus valgte Tobias at lægge sit liv om. Han søgte ind på en diplomingeniøruddannelse til elektronikingeniør og blev tilbudt sit første job, mens han stadig var studerende. I dag designer han software til industrianlæg og har aldrig følt sig mere hjemme i det, han laver.

Tobias Valbjørn er nyuddannet elektronikingeniør og allerede godt i gang med sin karriere som softwareudvikler i virksomhed Proces-Data A/S med hovedsæde i Silkeborg. Her udvikler han skræddersyede løsninger til automationsindustrier over hele verden, og han elsker det.

"Det er fagligt udfordrende, intellektuelt stimulerende og kræver enorm meget kreativitet at arbejde med softwaredesign. Jeg føler mig meget heldig over at opleve det i hverdagen, og det hele peger tilbage på den beslutning, jeg traf, for snart fire år siden," siger han.

Tobias Valbjørn beskriver sin arbejdsdag som alsidig, og han beskæftiger sig foruden softwaredesign med kundesupport, test og fejlfinding.

LÆS MERE  om diplomingeniøruddannelsen i Elektronik i Herning

På den rette hylde i Herning

Som medicinstuderende tilbragte han mange timer om dagen til forelæsninger og på læsesalen. Dag ud og dag ind terpede han for at nå igennem pensum, men når han gik hjem, havde han alligevel en mærkelig fornemmelse af at være uinspireret og af ikke at være på den rette hylde i livet.

"Efterhånden, som tiden gik, blev det sværere for mig at se mig selv som læge. Jeg syntes, der var for meget skøn og gæt i den diagnostiske praksis og for lidt sikker viden. Samtidig var det svært for mig at håndtere den store opgave, der knytter sig til at drage omsorg for patienterne. Jeg gik og drømte om noget helt andet, og så besluttede jeg mig for at læse til ingeniør," siger han.

Ved et tilfælde fik han øje på elektronikingeniøruddannelsen i Herning. Han søgte ind, og han blev optaget.

Læs om mulighederne for at læse til ingeniør i Herning

"Der er et særligt studiemiljø, og en undervisningsform, jeg har sat stor pris på. Vi har arbejdet meget med projekter, der tager udgangspunkt i nogle virkelige problemstillinger. Det giver en helt anden motivation, end hvis du bare skal terpe noget teoretisk. Samtidig skaber det fællesskab blandt de studerende på en måde, hvor det faglige og sociale går op i en højere enhed," siger Tobias Valbjørn.