Philip Habekost er 18 år. Med en dugfrisk studentereksamen blev han i sommer optaget på diplomingeniøruddannelsen i Elektrisk energiteknologi i Herning. Han drømmer om en international karriere, hvor han kan arbejde med at udvikle næste generation af batterier til el-biler.
”Det giver så meget mening det her. Jeg her fået en rigtig godt start,” fortæller Philip Habekost om sine første måneder som ingeniørstuderende i Herning.
Lige så længe tilbage, som han kan huske, har han interesseret sig for elektricitet. På gulvet i børneværelset i den lille by Skovlund ved Grindsted sad han og koblede elektronik sammen og legede med kredsløb.
”Det var mit legetøj. Jeg var vildt nysgerrig på, hvordan strøm fungerer. Sådan har det altid været. Jeg har en morbror, der er ingeniør og rejser rundt i hele verden for at sætte kraftvarmeværker op. Han har altid været et forbillede, og han har inspireret mig rigtig meget,” siger Philip Habekost.
LÆS MERE om diplomingeniøruddannelsen i Elektrisk energiteknologi i Herning
I gymnasiet fordybede han sig i naturvidenskab, og han lavede et forskerspireprojekt om batterier. Det åbnede en ny verden for ham, og han begyndte at forestille sig et arbejdsliv, hvor han med sin viden og interesse kunne bidrage til den grønne omstilling af hele vores transportsektor.
”Jeg er vild med biler, og jeg interesserer mig for batteriteknologi. Derfor er det ikke så underligt, at jeg kunne tænke mig, at arbejde med design af elbiler. Vi har en kæmpe udfordring med at få elektrificeret vores personlige transport, og det kommer til at ske i min levetid. Det vil da være fedt, hvis jeg kan få mulighed for at være med til at løse problemerne i mit arbejdsliv som ingeniør. Den ultimative drøm er nok en international karriere hos for eksempel Tesla eller Toyota,” siger Philip Habekost.
Philip er startet i en klasse på Ingeniørhøjskolen, der ikke er alt for stor, hvis han selv skal sige det. Og det er en af de store fordele ved at studere i Herning, fortæller han.
”Her er ingen kæmpe forelæsningssale med en eller anden professor, der ikke ville kunne genkende dig på gaden, hvis du mødte ham. Her kommer vi i en klasse, og vi får nogle undervisere, som kender os godt, og som kan udfordre os, der hvor vi rent fagligt har brug for det. Det giver et rigtig godt læringsmiljø. Vi kender hinanden og har det godt sammen.”
Han fremhæver også den særlige undervisningsmetode Flipped Classroom som en fordel ved at læse i Herning. Her optager læreren sin egen undervisning på video og lægger det ud på en hjemmeside. De studerende forbereder sig ved at se videomaterialet og tiden i klassen går med at repetere og løse opgaver eller arbejde i laboratoriet.
”Det betyder, at alt det læreren gennemgår ligger på nettet. Det er rart at tænke på, at man altid kan gå tilbage i arkivet, hvis der er noget, man ikke kan huske. Samtidig frigiver det en masse tid til at gå i laboratoriet eller i værksteder,” siger Philip Habekost.
Han tilbringer selv en del tid i værkstederne, og det sætter han pris på.
”Jeg har jo valgt det her, fordi det interesserer mig. Derfor fordyber jeg mig også i det, og der kan nemt gå en del timer med at sidde og lodde for eksempel. Jeg er nok lidt en nørd, hvad det angår, og det fede er, at det er helt ok her,” siger han.
Philip er flyttet ind i en lejlighed helt centralt i Herning. Her er der god plads og kort afstand til alle byens faciliteter. Huslejen er lav – i hvert fald, hvis man sammenligner med priserne i de større universitetsbyer, så han har haft råd til at investere i en lille bil.
”Det har da betydning, at man kan bo godt og centralt og samtidig have råd til bil. Det giver en enorm stor frihed. Jeg elsker tanken om, at jeg ikke er afhængig af offentlig transport, hvis jeg for eksempel skal besøge venner og familie rundt omkring eller handle. Det er et kæmpe plus.”