Jeg gider egentlig ikke ”redde verden”

Mange har ædle intentioner, når de søger ind på en ingeniøruddannelse. Måske har de en drøm om et eller andet sted at være med til at redde verden. Det har Jonas Berg Lauritsen ikke. Han er drevet af ren og skær interesse for naturvidenskab og teknologi, og han elsker det praktiske og eksperimentelle arbejde i værksteder og laboratorier.

”Det føles på mange måde som at komme hjem – eller at finde et sted, man hører til. Hvor man kan udvikle sig, fordybe sig og se en interessant fremtid for sig.”

Sådan beskriver Jonas Berg Lauritsen sin start på diplomingeniøruddannelsen i Maskinteknik i Herning.

Han er i gang med sit første semester på uddannelsen, der åbnede i september 2019. Jonas var student fra HTX i Holstebro med Design og Produktion – Maskin som teknikfag, og for ham var det oplagt at fortsætte i samme spor.

”Jeg kan godt lide mekanik og måden, man tænker og arbejder på som ingeniør. Det med at få idéer, omsætte dem til design og bagefter bygge prototyper,” siger han.

Mange fordele ved at studere i Herning

I gymnasiet blev han fascineret af det maskintekniske fokus på produktudvikling og brugte mange timer i værkstederne. En dag var der en lærer, der sagde til ham, at han skulle overveje at blive maskiningeniør, og det blev startgnisten, der fik ham til aktivt at søge information om uddannelsesmuligheder.

”Jeg var ret interesseret i at tage til Aarhus for at læse og opdagede faktisk ved et tilfælde, at der lige var åbnet en maskiningeniøruddannelse i Herning. Jeg tog til åbent hus og talte med nogle af underviserne, og siden har jeg ikke været i tvivl om, at det var det rigtige for mig.”

Når Jonas skal beskrive fordelene ved at læse til ingeniør i Herning lægger han især vægt på studiemiljøet med små klasser, hvor alle kender hinanden.

”Jeg kan ikke forestille mig at sidde som nummer 67 i et klasselokale med hånden oppe i en matematiktime. Man må virkelig føle, at hvis man ikke klarer sig selv, så klarer man sig ikke. Her i Herning markerer man, og så bliver man set. Hvis der er noget, man ikke lige forstå, så spørger man. Det gør man ikke i et fyldt auditorium. Der vil der være en langt højere grad af envejskommunikation fra underviser til studerende,” siger han.

En anden fordel ved at læse til ingeniør i Herning er det tætte samarbejde med virksomheder.

”Vi kan tydeligt mærke, at virksomhederne er glade for, at vi er her. De vil gerne samarbejde med os, og det giver en særlig atmosfære og også en optimisme omkring fremtiden, fordi vi ved, at det vil være nemt at få gode jobs,” siger han.

LÆS MERE om studielivet i Herning

En flok nørder

Jonas Berg Lauritsen har ingen specifikke karriereambitioner. Han drømmer ikke om et job, hvor han kan løse verdens problemer, men han håber, at han kan få et arbejdsliv, hvor han kan fordybe sig, dygtiggøre sig og blive ved med at nørde.

”Her i Herning er vi ret meget nede på jorden. Vi er her, fordi vi interesserer os for det tekniske og naturvidenskabelige. Niveauet er ret høj, men vi hjælper hinanden med det svære, og vi laver projekter i grupper. Det er ikke min dagsorden at prøve at fremstille mig selv som helt. Jeg gider egentlig ikke redde verden. Jeg vil bare gerne nørde i ro og fred, og jeg bryder mig ikke om den iscenesættelse af ingeniøren, som dominerer mediebilledet i dag,” siger han.