Lucas’ robot samler data fra Ishavet

“Det super fede ved at træde ind på en ingeniøruddannelse efter tre år i gymnasiet, det er, at det går op for en, hvor meget man kan bruge matematik og fysik til. Der åbner sig en ny verden, hvor man stille og roligt begynder at se, hvordan man kan gøre ting lidt smartere, lidt lettere, lidt bedre eller helt anderledes. Det er sådan, det er at have ingeniørhjerne, og det får man allerede i løbet af de første semestre. Det er en kultur, og det smitter. Vores bachelorprojekt er et ret godt eksempel. Her har jeg sammen med mine studiekammerater bygget en robot, der skal hjælpe med at måle saltindhold i Ishavet. Vi har selvfølgelig knoklet helt vildt med projektet for at nå i mål, og vi har nok også lagt nogle ekstra timer i det, fordi vi vidste, at det ville få stor betydning for klimaforskningen. Men det grundlæggende design er jo ikke raketvidenskab. Det er baseret på nogle forholdsvis simple mekaniske principper. Det handler om at få den gode idé og om at kunne se muligheder med teknologi.” fortæller Lucas Sandby, der har læst maskinteknik på Aarhus Universitet.

I artiklen nedenfor kan du læse om Lucas’ klimarobot, som han lavede sammen med to studiekammerater på diplomingeniøruddannelsen i Maskinteknik. De fik sammen en finaleplads i en international teknologi-konkurrence.

Læs mere om maskiningeniøruddannelserne i Aarhus:

Du kan også læse Maskinteknik i Herning:

Er du i tvivl om valg af uddannelse - bliv inspireret her: