To AU-iværksættere på listen over verdens bedste

Fra mikrohuse i Holstebro til børnehaver i Ukraine: 3DCP er navnet på Danmarks første totalentreprenør i 3D-printet byggeri og grundlæggerne bag, Hasan og Mikkel, er begge nylige dimittender fra Aarhus Universitet. Nu er de landet på Forbes 30 under 30-liste, og årsagen bag gemmer sig i elitesport, drive og kombinationen af tech og business. Og måske en smule held.

Mikkel Brich (tv) og Hasan Alsofi (th) foran deres første 3D-printede tinyhouse i Holstebro. Foto: 3DCP.

”Da vi først kastede os ud i iværksætteriet havde vi ikke nogen anelse om hvor hårdt og ubarmhjertigt det var. Vi sprang ret naivt ud i det, hvilket jeg tror afspejler meget hvilke personer vi er. Der er ikke langt fra tanke til handling, og det har vist sig at være enormt nyttigt i iværksætterverdenen.”

Sådan siger Hasan Alsofi, der i januar 2021 dimitterede som bygningsingeniør. Kort forinden blev hans kammerat, Mikkel Brich, uddannet cand.merc.jur. Begge fra Aarhus Universitet, og begge var de forinden studierne atleter på eliteniveau inden for individuelle sportsgrene med kontant afregning i forhold til resultater: Mikkel som sprinter og Hasan som hammerkaster.

De kendte hinanden på forhånd, og uden megen idé om iværksættermiljø eller startups kastede de sig hovedkulds ud i netop det med deres start-up 3DCP.

”Jeg tror, det handler rigtig meget om held. Man siger godt nok, at heldet opsøger dem, som leder efter det, men der er ingen tvivl om, at vi har været heldige undervejs. Og vi skylder også en tak til mange mennesker, som har hjulpet os på vores rejse. Og så kræver det en god idé, god timing og masser af gå-på-mod,” siger Hasan.

Og idéen havde de: Med sig fra ingeniørstudiet havde Hasan en idé om 3D-printet byggeri. Sammen ville de kickstarte den nye teknologi, som ganske langsomt havde ædt sig ind på byggebranchen, men som aldrig rigtig var kommet i gear. Hasan og Mikkel ville skabe landets første totalentreprenør i 3D-printet byggeri, og det hele startede på en byggegrund i Holstebro.

Her opførte de – sammen med kommunen og en række virksomheder i branchen og støttet i et vidensamarbede med Aarhus Universitets Institut for Byggeri og Bygningsdesign – Danmarks første 3D-printede tinyhouse: Et lille 37 kvm arkitekttegnet hus, der stod færdig i 2022, og som siden har høstet megen omtale i både Danmark og udlandet.

”Pludselig gik det stærkt, og siden har vi været i gang med flere andre byggerier, bl.a. boliger i Guatemala og børnehaver i Ukraine. Jeg tror ikke, at nogen af os havde gættet på de ting, hvis vi spoler to år tilbage, men det er bare super tilfredsstillende, når man kan se, at man nærmer sig nogle af de mål, man har sat sig i livet og måske endda tidligere end forventet,” lyder det fra Hasan.

Og i februar 2023 blev Mikkel og Hasan optaget på businessmediet Forbes’ liste over verdens mest entreprenante unge mennesker, 30 Under 30.

”Vi er meget ydmyge over at blive optaget på listen, og det giver os endnu mere motivation for at gøre en impact i byggesektoren,” siger Hasan Alsofi.

Han fortsætter:

”Jeg tror, at vi udgør et godt match på grund af vores store forskellighed kombineret med en fælles interesse og fortid. Vi har begge været atleter, og det har givet os begge et stærk resultatorienteret drive, men som personer er vi vidt forskellige. Jeg er god til mennesker, til at håndtere en byggeplads og den mere tekniske del af arbejdet, mens Mikkel er mere analytisk og strategisk og styrer tingene bag skrivebordet. Her kommer matchet mellem vores uddannelser virkelig på spil. Teknologi spiller en stadig stigende rolle overalt i samfundet, og der er mange gode tekniske løsninger, der venter på at blive opfundet. Med hjælp fra business kan mange af disse idéer komme ud og leve i verden.”

Trods succes kæmper Mikkel og Hasan både mod en yderst konservativ branche, men samtidig også mod en indædt skepsis mod 3D-printet byggeri pga. brugen af beton.

”Det handler om at udnytte betonen til det, den er god til, og ikke bruge et gram mere end højest nødvendigt. Og det er netop det, 3D print kan bidrage med. 3D-print med beton er et springbræt ud i en ny måde at bygge på – også helt uden beton. Og man er allerede godt i gang med at eksperimentere med andre materialer. Eksempelvis halm, mycelium og ler,” siger han og fortsætter:

”Vi tror på, at 3D-print har en plads i fremtidens byggeri. Teknologien åbner op for, at man kan bygge bedre, hurtigere, grønnere, billigere, med færre arkitektoniske begrænsninger samtidig med, at man fjerner tunge og repetitive løft. What’s not to like?”

Jesper Bruun
Journalist