Techteltet åbner på Folkemødet

Igen i år deltager AU Engineering på Folkemødet i Engineer the Futures Techtelt sammen med de øvrige tekniske universiteter i Danmark. Torsdag kl. 12 åbnede teltet officielt med kemishow, quiz og taler.

Techteltet på Folkemødet åbner op. Foto: Nicolai Lundholm Beringer

Ilden skal tændes blandt de unge – for der er brug for dem.

Det var humlen i det scienceshow, der torsdag åbnede Techteltet på Folkemødet i Bornholm, hvor Ingeniørforeningen, Engineer the Future, og dekaner og prorektorer fra DTU, SDU, AAU og Aarhus Universitet med flammende hænder quizzede og fortalte om teknologi og naturvidenskab.

De sidstnævnte blev i en slags debatrunde spurgt ind til nye og eksisterende teknologier, som kan få stor betydning for fremtiden, for den grønne omstilling og FN’s verdensmål.

Eskild Holm Nielsen, dekan på Faculty of Technical Sciences, Aarhus Universitet, satte her fokus på bl.a. Remote Sensing teknologier, som kan benyttes til bl.a. miljø- og naturovervågning, smart farming, i industrien og meget mere.

Han benyttede lejligheden til at binde en sløjfe til den debat, der kører på scenen på stranden neden for Techteltet torsdag kl. 15:00, ”Gode rammer, godt samarbejde – SMV’er og universiteterne”, hvor forskning og udvikling af netop Remote Sensing har betydet en stor forskel for et konkret udviklingsprojekt i samarbejde med en virksomhed.

Men det var nu primært tankerne om de unge mennesker, fremtidens ingeniører, der fyldte mest. Med på Folkemødet er flere af AU Engineerings ingeniørstuderende, og nogle af dem har taget projektet Tiny Earth med sig og har åbnet det op for offentligheden, således at besøgende skoleklasser kan få mulighed for at være med.

Tiny Earth handler om at komme problemet med antibiotikaresistens til livs – et af Vestens største sundhedsmæssige problemer, som kun vokser sig større med årene.

Målet med projektet er at finde ny antibiotika, og derfor deltager tusindvis af studerende og forskere over hele vejen i projektet, der i bund og grund går ud på at tage jordprøver alle mulige forskellige steder og se, om der dukker nye former for mikroorganismer frem, som måske producerer antibiotika vi mennesker kan bruge i fremtiden.

”Det er spændende, at skoleeleverne besøger os og deltager i dette projekt. Der er et stort behov for ingeniører, og derfor skal vi allerede starte blandt de unge – og der kan dette projekt være en spændende katalysator,” sagde Eskild Holm Nielsen.

I alt fire skoleklasser deltager i projektet over de tre dage på Bornholm, og alle har mulighed for at komme og kigge med ved Techteltet, hvor vores studerende vil fortælle om projektet og dets perspektiver