Studietvivl? De fleste overser vejledernes allerbedste råd

Er du i tvivl om, hvilken uddannelse du skal vælge, hvor du skal læse, eller hvornår du skal søge? Stine er studievejleder på Aarhus Universitet, og hun har en række gode råd til dig, hvis du er i gang med at finde ud af, hvad du gerne vil studere.

Stine Skou Nielsen er studievejleder på Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet og står altid klar til at tage en snak med interesserede unge mennesker. Foto: Lars Kruse, AU Foto.

Det er helt naturligt at være i tvivl om, hvilken uddannelse, du skal vælge. Der er mange forskellige studier at vælge imellem, og mange synes, at valget kan være overvældende.

Selvom der måske er mange gode råd at hente på nettet eller blandt familie og venner, er der særligt ét godt råd, der virkelig er værd at slå på tromme for, hvis du er i tvivl om, hvilken uddannelse du skal vælge.

Det mener studievejleder Stine Skou Nielsen fra ingeniøruddannelserne på Aarhus Universitet, og selvom det kan lyde ganske simpelt, er det ifølge hende faktisk det, de fleste ofte overser, men som kan være vigtigt i forhold til dit kommende studie:

”Kom forbi, og besøg os! Det er en rigtig god idé at lægge vejen forbi uddannelsesinstitutionerne og tale med studievejledere, undervisere og studerende. Men det er faktisk noget, mange ikke engang overvejer at gøre, selvom det jo er der, man skal tilbringe de næste mange år af ens liv,” siger Stine.

Kan have stor betydning

Hun mener, det er oplagt at komme på besøg til u-days d. 27-29. februar 2020, hvor alle videregående uddannelser i Aarhus holder Åbent Hus. Så har man mulighed for at besøge flere forskellige uddannelser på samme dag.

Et besøg på u-days kan få stor betydning, mener Stine, for det kan gøre dig meget mere afslappet i forhold til valget. Man får set stedet, faciliteterne, får mødt nogle studerende og andre unge mennesker, så man ikke er helt grøn, når og hvis man starter. Og man får afstemt forventninger og får mulighed for at tale med dem, som har det bedste indblik i både studiet, studiebyen, uddannelsesforløbet og karrieremuligheder.

Et andet godt råd er ifølge Stine at holde dine muligheder åbne ved at søge ind på flere forskellige uddannelser og at søge via kvote 2.

”I stedet for at tro at der kun er én drømmeuddannelse, og at din verden går under, hvis du ikke bliver optaget på den, er det en rigtig god ide at søge ind på flere forskellige uddannelser. Så har du også større chancer blive optaget,” siger hun.

Kvote 2 er en god idé

Hvis du søger på kvote 2 får du også en ekstra chance for at blive optaget i forhold til, hvis du kun søger i kvote 1. Der er forskellige krav, når du søger i kvote 2, så det kræver lidt mere arbejde, og du skal være ude i bedre tid, da ansøgningsfristen til kvote 2 er 15. marts.

Men det ekstra arbejde kan være godt givet ud, hvis det betyder, at du kommer ind på den uddannelse, du allerhelst vil starte på.

”Derudover er det vigtigt at huske på, at vi kan hjælpe med mange af de andre bekymringer, du måske går rundt med. Eksempelvis med at finde studiebolig, hvis man flytter til Aarhus for at studere. Mange er f.eks. ikke klar over, at der er boliggaranti i Aarhus. Garantien gælder for nye, tilflyttende studerende, der er nyoptagne på en uddannelse i Aarhus med start i efterårssemesteret. Boliggarantien betyder kort og godt, at du rykker frem i køen og får tilbud en kollegie- eller ungdomsbolig inden eller kort tid efter studiestart.

”Og så skal man selvfølgelig huske at nyde det og have det sjovt,” siger Stine og tilføjer, at det også er helt naturligt at stille en masse spørgsmål, når alt er nyt:

”Ingen forstår alt fra dag ét. Nogle gange er der travlt, nogle gange er det bare pokkers svært at forstå stoffet, så man skal acceptere, at man er i gang med en læringsproces. Det er normalt at være overvældet og forvirret, og husk, at du er i samme båd som alle dine medstuderende, så støt og hjælp hinanden.”