Nyt projekt skal uddanne den danske erhvervstop i blockchain-teknologi

Et netværk af blockchain-eksperter skal uddanne dansk erhvervsliv i sikkert at udnytte teknologiens mange nye muligheder

Adjunkt og ekspert i blockchain-teknologi, Diego F. Aranha fra Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet. Foto: Lars Kruse, AU Foto.

Blockchain er en teknologi i hastig udvikling med et stort potentiale for de brancher og virksomheder, der formår at udnytte udviklingen. Et nyt forskningsprojekt på Institut for Ingeniørvidenskab, som har fået 6,7 mio. kr. i støtte fra Industriens Fond, skal hjælpe danske virksomheder med netop dette.

Projektet hedder Blockchain Academy Network, og formålet er at samle Danmarks klogeste hoveder inden for blockchain-teknologien for at uddanne og opkvalificere det danske erhvervsliv, organisationer og det politiske system til at kunne forholde sig til teknologiens muligheder og udfordringer.

”Hvis Danmark skal være på forkant med de muligheder, denne teknologi giver, og hvis vi skal konkurrere på denne teknologi i en global verden, så er det nu, vi skal sætte i gang,” siger adjunkt og ekspert i blockchain-teknologi, Diego F. Aranha fra Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet.

Hovedmålet med Blockchain Academy Network er at udvikle træningsmaterialer og user cases, der skal bruges til uddannelse af danske fagfolk og tekniske ledere i sikker anvendelse af blockchain-teknologi, herunder eksempelvis multi-party computation og højkvalitets kryptografi, lyder det endvidere fra Diego F. Aranha, som leder instituttets del af projektet.

Målgruppen for forløbet er ledere og forretningsudviklere i de danske virksomheder, hvor blockchain-teknologi kunne være relevant.

Derudover vil der blive udbudt korte uddannelsesforløb til aktører i det organisatoriske, akademiske samt politiske miljø, der på forskellig vis kan påvirke udviklingen af et sundt økosystem omkring blockchain, lyder det i en pressemeddelelse fra Industriens Fond.

Akademiets uddannelsestilbud vil være frit tilgængeligt for alle, og projektets mål er at opruste op til 400 virksomhedsledere og beslutningstagere til at arbejde med blockchainteknologi i virksomheder.

Projektet ledes af Alexandra Instituttet i et samarbejde med Concordium, Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet, AU Centre for Digitalisation, Big Data and Data Analytics, European Blockchain Center på IT-Universitetet og Instituttet for Fremtidsforskning.

Fakta om projektet

Titel: Blockchain Academy Network