Nyt forskningslaboratorium i verdensklasse åbner på Aarhus Universitet

Den nye topmoderne internationale facilitet vil understøtte den innovative udvikling af trådløs transceiver-teknologi til den næste generation af trådløs kommunikation

"Vores forskningslaboratorium er af afgørende betydning for vores forskere og studerende. Vi er meget taknemmelige overfor Keysight og Poul Due Jensen Fonden for deres donation til etableringen af dette nye verdensklasse-laboratorium," siger professor Domenico Zito. Foto: Lars Kruse / AU Foto.

Med en bevilling på 6.000.000 kr. fra Poul Due Jensens Fond åbner Aarhus Universitet sammen med Keysight Technologies, Inc. nu et nyt laboratorium for forskning og innovation i trådløse transceivere til næste generations it-kommunikation.

Åbningen foregår tirsdag den 12. marts, og man kan tilmelde sig via linket her.

Det topmoderne laboratorium på Aarhus Universitet vil give mulighed for avanceret undervisning, forskning og innovation indenfor trådløse transceivere til fremtidige nye datakommunikations-, sensor- og billedbehandlingsapplikationer.

"Vi opbygger Danmarks nye eliteinstitut for ingeniørvidenskab med forskning og uddannelse i verdensklasse. Vi glæder os over investeringen på 6 mio. kroner fra Keysight og Poul Due Jensens Fond i forskningslaboratoriet på Aarhus Universitet," siger Thomas Toftegaard, institutleder på Institut for Ingeniørvidenskab, og fortsætter:

"Forskningslaboratoriet vil sikre, at forskergruppen og de studerende, under ledelse af professor Domenico Zito, kan fortsætte deres enestående forskning og uddannelse i udviklingen af næste generations trådløse transceivere til brug i fremtidens kommunikations- og sensor-teknologier."

LÆS OGSÅ: Bare rolig: Elnettet virker stadig, selvom jorden går under

Fra Poul Due Jensen Fonden lyder det:

"Som hovedejer af Grundfos har Poul Due Jensen Fonden en nøgleinteresse i at understøtte fremragende forskning og uddannelsen inden for ingeniørvidenskaben. Institut for Ingeniørvidenskab på AU er en vigtig institution for os, og vi ønsker at støtte instituttets mission om at etablere Danmarks nye eliteinstitut for ingeniørvidenskab med verdensklasse forsknings- og uddannelsesledere. At vi nu bakker op om dette nye laboratorium og professor Zitos forskning er et glimrende eksempel på, hvordan vi skaber værdi for både industrien og samfundet," siger Kim Nøhr Skibsted, administrerende direktør i Poul Due Jensen Fonden.

Teknologivirksomheden Keysight støtter det nye laboratorium med state-of-the-art udstyr, som bl.a. omfatter en N5247A PNA-X ikke-lineær Vector Network Analyzer med ultra-støjsvag receiver og en signal source analyzer med microwave down-converter.

"Keysight har altid været dedikeret til at arbejde med og støtte førende forskere og akademiske institutioner og til at hjælpe med at uddanne næste generation af ingeniører," siger Giovanni D'Amore, Keysight RF & Microwave Market Initiative Manager.  Han fortsætter:

"Vores deltagelse i dette forskningslaboratorium vil støtte studerende og forskere i at fremskynde forskningen og innovationen på området ved hjælp af Keysights førende løsninger. Aarhus Universitet har et omdømme i verdensklasse, og det er et privilegium at være med til at støtte denne nye facilitet."

LÆS OGSÅ: AU-forskere laver fremtidens CO2-frie brændstof ud af el, vand og luft

"Vores forskningslaboratorium, der er udstyret med et unikt sæt af Keysight-instrumenter til højfrekvente støjsvage målinger på op til 110 GHz, er af afgørende betydning for vores forskere og studerende. Vi er meget taknemmelige overfor Keysight for deres donation af CAD-værktøjer og instrumenter, og overfor Fonden for deres donation til etableringen af et forskningslaboratorium til trådløse transceivere; et verdensomspændende ekspertisecenter i støjsvage højfrekvente målinger dedikeret til forskning og udvikling af næste generations trådløse transceivere," lyder det fra professor Domenico Zito.

Du kan læse mere om det nye laboratorium og tilmelde dig åbningen her.

Professor Domenico Zito
Mail: domenico.zito@eng.au.dk