Ny teknologi skal give billigere og grønnere fjernvarme

Aarhus Universitet er med i nyt, stort erhvervssamarbejde, som har til formål at revolutionere den danske fjernvarmeforsyning.

"Målet er færre omkostninger og en mere bæredygtig produktion, hvilket selvfølgelig i sidste ende vil komme de danske fjernvarmekunder til gavn," lyder det fra lektor Steffen Petersen fra Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet, som er med i det nye Innovationsfonds-projekt HEAT 4.0.

Danmark har længe været en af verdens førende inden for energieffektiv fjernvarmeforsyning. 2 ud af 3 danske boliger opvarmes i dag af fjernvarme, men landets over 400 forskellige fjernvarmesystemer er ofte unikke, og har derfor forskellige udfordringer når det kommer til optimal planlægning og drift.

I de senere år er der imidlertid kommet nye teknologier til dataopsamling, eksempelvis målere hos forbrugeren, og det giver nye muligheder for optimering.

LÆS OGSÅ: AU-forskere laver fremtidens CO2-frie brændstof ud af el, vand og luft

Derfor er Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet, gået med i et storstilet, bredt projekt kaldet HEAT 4.0, der skal tilvejebringe nye løsninger til data-drevet optimering af fjernvarmesystemer.

”Der er et stort uudnyttet potentiale i den dataopsamling, som udbredes i fjernvarmesystemer i disse år. Vi skal blive bedre til at bruge data til at optimere fjernvarmeproduktion, -distribution og -forbrug som en helhed. Det handler bl.a. om at bruge data til at udnytte de forskellige dynamikker, der er i systemet, til en mere energieffektiv drift,” siger lektor Steffen Petersen, der leder forskningsgruppen Indoor Climate and Energy på Aarhus Universitet.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Lektor Steffen Petersen (th) har bl.a. ansvaret for koordinering af de aktiviteter, der har med varmestyring af huse at gøre. Foto: Lars Kruse / AU Foto.

Universitetets opgave i HEAT 4.0-projektet bliver primært at bidrage med kompetencer til forskning og udvikling af nye teknologier, der kan gøre bygningers varmebehov fleksibelt – og dermed et aktiv i optimeringen af design og drift af fjernvarmesystemer.

LÆS OGSÅ: Forskningsprojekt simulerer for første gang fraktalmønstre i naturen

Men derudover har Steffen Petersen ansvaret for koordinering af de aktiviteter, der har med varmestyring af huse at gøre: Et delprojekt, hvor også teknologivirksomhederne Danfoss, NeoGrid og LeanHeat deltager.

NeoGrid, der er baseret i Aalborg, skal arbejde med teknologier til mindre beboelsesejendomme og mindre kontorbyggeri, og Danfoss og LeanHeat tager sig af de større boligbyggerier.

”Det er et storstilet og ambitiøst projekt, hvor industri, forsyning og universiteter er gået sammen om at udvikle teknologi, der skal være med til at opretholde fjernvarmens konkurrencedygtighed langt ind i fremtiden. Målet er færre omkostninger og en mere bæredygtig produktion, hvilket selvfølgelig i sidste ende vil komme de danske fjernvarmekunder til gavn,” siger Steffen Petersen.

Fakta om projektet

Støttet af Innovationsfonden med 25 mio. kr.

Samlet budget: 36 millioner kr.

Varighed: 3 år

Titel: HEAT 4.0 – Digitally supported Smart District Heating

Projektdeltagere: Niras (projektleder), Dansk Fjernvarme, Brønderslev Forsyning A/S, Trefor Varme A/S, Hillerød Varme A/S, Danfoss A/S, Logstor, Kamstrup A/S, EMD International, Enfor A/S, Neogrid Technologies Aps, NorthQ, LeanHeat (Finland), Tomorrow, DTU og Aarhus Universitet.

Steffen Petersen
Lektor ved Institut for Ingeniørvidenskab