Ny besøgsrekord til u-days

Danmarks største åbent hus for videregående uddannelser, u-days, satte ny besøgsrekord på ingeniøruddannelserne ved Aarhus Universitet.

1600 unge lagde vejen Aarhus Universitet for at høre om ingeniøruddannelserne torsdag, fredag og lørdag i sidste uge.(Foto: Jonas Kangas)
20-årige Kristian Gradman fra Vejle besøgte u-days for at blive klogere på, om han skal vælge en diplomingeniøruddannelse eller bacheloruddannelse (civilingeniør). Foto: (Jonas Kangas)
23-årige Lærke Bjertrup fra Randers besøgte AU Engineering for at møde studerende og høre mere om deres erfaringer (Foto: Jonas Kangas)

Mere end 1.600 unge mennesker lagde i år vejen forbi AU Engineering, Aarhus Universitet, i forbindelse med u-days i dagene den 28. februar til 1. Marts

Det vidner om en stor interesse for ingeniøruddannelser i de kommende årgange af uddannelsessøgende, og det er positivt, mener Conni Simonsen, direktør, Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet.

”Det er mit indtryk, at mange er langt i deres overvejelser om at søge ind på en ingeniøruddannelse, når de besøger os til u-days. De kommer for at få afklaring på nogle sidste praktiske spørgsmål, inden de skal sende deres ansøgning. Mange lægger dog også vejen forbi for lige at snuse til, om en ingeniøruddannelse kunne være en mulighed for dem, og det er vi også meget glade for. Ofte oplever vi, at de går inspirerede og klogere herfra. Målet med u-days er at klæde de kommende studerende på til at træffe et godt studievalg,” siger hun.

Tre ud af fire oplever at blive mere afklarede i deres studievalg, når de har besøgt u-days.

LÆS MERE OM INGENIØRUDDANNELSER PÅ AARHUS UNIVERSITET

Unge vil finde “den rette hylde”

En af de unge mennesker, der torsdag var forbi AU Engineering på Navitas, var 20-årige Kristian Gradman fra Vejle. Han blev student i sommer og er nu i gang med et forløb på Vejle Idrætshøjskole.

”Jeg bruger u-days til at blive klogere på, hvad forskellen er på at læse til diplomingeniør og civilingeniør. Jeg har altid interesseret mig for de naturvidenskabelige fag, og jeg kan godt lide, når det også er lidt praktisk og ikke ren teori, så jeg har aldrig været i tvivl om, at det er ingeniør, jeg skal være. Nu skal jeg hjem og mærke efter, inden jeg vælger præcist, hvilken uddannelse det skal være,” siger han.

En anden af de mange besøgende til u-days var 23-årige Lærke Bjertrup fra Randers. Hun benyttede lejligheden til at tale med flere af de mange fremmødte studentervejledere fra AU Engineering.

“Jeg har tidligere læst statskundskab, men jeg fandt hurtigt ud af, at jeg nok skulle læse et mere naturvidenskabeligt fag. Derfor er jeg her nu. Min far er ingeniør, og jeg har altid syntes, hans arbejde var spændende. Jeg kan også godt lide tanken om, at man kan bruge, det man lærer til noget; til at løse problemer. Jeg har læst rigtig meget om de forskellige uddannelse på forhånd og er særligt interesseret i bioteknologi og mekanik. Derfor er det rart, at jeg kan få mulighed for at snakke med nogle studerende og høre deres erfaringer,” siger hun.

Institutleder for Institut for Ingeniørvidenskab, Thomas Toftegaard hilser de unges omhyggelighed i deres vej til det rette studievalg velkommen.

"Det er et vigtigt arrangement, hvor vi gør vores bedste for at vise de unge et ærligt billede af, hvad det vil sige at læse til ingeniør. Samfundet og virksomhederne har mere end nogensinde før brug for ingeniører med dybe tekniske færdigheder, så vi håber, at vi vil se mange af de besøgende igen, når vi har fordelt studiepladserne efter sommerferien," siger han.

Fokus på karriere

Mange af de uddannelsessøgende ville vide mere om karrieremuligheder efter uddannelse, og i en tid, hvor ledigheden for ingeniører er i bund, og startlønnen for nyuddannede i top, har de meget at se frem til, mener Conni Simonsen:

“Vi tilbyder vores studerende unikke muligheder for at dygtiggøre sig, og når de er færdige, har de en kompetenceprofil, der er i høj kurs på arbejdsmarkedet. Det giver dem ikke bare adgang til gode løn- og beskæftigelsesforhold. Det giver dem også mulighed for at gå i dybden med samfundets store udfordringer, og på den måde kan de opnå en form indflydelse, som mange andre unge kun kan drømme om.”

LÆS OGSÅ ARTIKLEN: Store lønstigninger til nyuddannede ingeniører

I 2020 var det 16. år i træk, Aarhus’ uddannelsesinstitutioner holdt u-days.

Vi siger tusind tak til de mange unge mennesker og deres forældre fra hele landet, der lagde vejen forbi AU Engineering.

VIL DU VÆRE INGENIØR? Sådan søger du ind