Nu rykker kvinderne for alvor ind på ingeniørstudiet

Aarhus Universitet oplever i øjeblikket et veritabelt boom i antallet af kvindelige ansøgere til ingeniørstudiet – og det er positivt på flere måder lyder det fra erhvervslivet.

Antallet af tilbudte pladser til kvinder er steget 41 pct. fra 2017 til 2018. Af de over 1.000 nye ingeniørstuderende, der starter på Aarhus Universitet efter sommeren, udgør kvinder nu ca. en tredjedel. Foto: Lars Kruse

Antallet af kvindelige ingeniørstuderende på Institut for Ingeniørvidenskab og Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet sætter ny rekord.

På blot ét år er antallet af tilbudte pladser til kvinder steget over 40 pct. Således udgør kvinderne nu ca. en tredjedel af de samlet over 1.000 nye ingeniørstuderende, der starter på studiet efter sommeren.

Og det kan få vidtrækkende og positive konsekvenser, lyder det fra HR-direktør i Ørsted, Hanne Blume, som er meget glad for udviklingen. Hun mener nemlig, det er forudsætningen for at få flere kvindelige ledere i erhvervs-Danmark:

"Der er i de senere år gjort meget for at ændre på tallene uden den store effekt, men nu ser det endelig ud til, at kurven knækker. Og det har vi hårdt brug for," siger Hanne Blume til Børsen og fortsætter:

"Vi ved, at der er mange dygtige piger derude, og vi har på ingen måde råd til, at de ikke også søger ind på ingeniøruddannelserne. Vi har brug for hele talentmassen. Det er også forudsætningen for, at vi her i Ørsted kan nå vores mål om mange flere kvinder i ledelsen. Men er talenterne der ikke, kommer det ikke til at ske, selvom vi ved, at større diversitet giver bedre arbejdsmiljø og bedre bundlinje."

Fremgang for hele verden

Det er særligt de grønne teknologier, der tiltrækker kvinderne.

Eksempelvis er der nu overvægt af kvinder på ingeniørretningerne kemiteknologi, bioteknologi og kemi- og fødevareteknologi, mens det ellers traditionelle mandefag stærkstrøm, der i dag hedder elektrisk energiteknologi og i høj grad handler om fremtidens grønne energimuligheder, har set en kæmpe fremgang af kvinder.

"Det er en meget positiv fremgang, vi ser i år, og vi er glade for, at den indsats, vi har gjort for at fange kvindernes interesse, ser ud til at virke. Det er fantastisk, at så mange unge mennesker har fået øjnene op for, hvilke muligheder en ingeniørtitel giver – både i forhold til job, løn, muligheder for at rejse ud i verden, men i høj grad også muligheden for faktisk at gøre en reel forskel for mennesker overalt i verden. Der er ikke mange uddannelser, der giver de muligheder. Vi ser frem til at tage imod de mange nye kvinder, når vi i slutningen af august åbner dørene for de nye studerende," lyder det fra direktør for Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet, Conni Simonsen.

Conni Simonsen
csi@ase.au.dk