Mange kvote 2-ansøgere til ingeniøruddannelserne på Aarhus Universitet

Igen i år oplever Aarhus Universitet en stor interesse for at blive optaget på en ingeniøruddannelse via kvote 2.

Aarhus Universitet har modtaget 448 førsteprioritetsansøgninger til ingeniøruddannelserne. Det viser de foreløbige tal, og det glæder Finn Borchsenius, som er prodekan ved fakultetet Technical Sciences:

”Vi ser fortsat en stor interesse for vores ingeniøruddannelser, og det vi håber, at vi kan tilbyde en studieplads til langt de fleste ansøgere,” siger Finn Borchsenius, prodekan ved fakultetet Technical Sciences, Aarhus Universitet.

Bag det høje ansøgertal  ligger blandt andet en stor interesse for it-ingeniøruddannelserne og bygningsingeniøruddannelserne.

Læs mere om ingeniøruddannelser ved Aarhus Universitet

I sommeren 2023 optog AU Engineering 1177 nye ingenørstuderende og måtte for første gang afvise kvalificerede ansøgere.

Et populært universitet

I alt har Aarhus Universitet modtaget mere end 7000 førsteprioritetsansøgere (12 % flere end sidste år). Den endelige opgørelse over antallet af kvote 2-ansøgninger og fordelingen på uddannelser er klar i løbet af næste uge. Den vil være tilgængelig på AU’s presseside.

I kvote 2 bliver ansøgere ikke alene vurderet på deres karaktergennemsnit fra deres adgangsgivende eksamen, men også på deres uddannelses- og erhvervserfaring, motivation og frivillige aktiviteter.

Ansøgningsfristen i kvote 1 er 5. juli 2024.

Alle ansøgere får svar på, om de har fået tilbudt en studieplads d. 26. juli 2024.