Jordskælvs-koryfæ ny æresdoktor på Aarhus Universitet

Efter mange års samarbejde med Institut for Byggeri og Bygningsdesign bliver professor Anne S. Kiremidjian fra Stanford University nu æresdoktor på Aarhus Universitet.

Anne Kiremidjian er uddannet civilingeniør fra Stanford University i 1973 og tog som den første kvinde på Stanford en ph.d. i Structurel Engineering i 1977. I 1991 blev hun universitetets første kvindelige professor i Byggeri. Foto: Stanford University / Aarhus Universitet

Professor Anne S. Kiremidjian, der gennem sin karriere har revolutioneret måden, hvorpå vi forstår og afbøder seismiske risici, modtager prisen som æresdoktor ved Aarhus Universitets årsfest den 13. September 2024.

“Gennem hele min karriere har jeg altid fokuseret på mit arbejde uden at søge anerkendelser. Jeg er dybt beæret og ydmyg over at modtage denne anerkendelse, og jeg vil værdsætte den resten af ​​mit liv, “ lyder det fra professor Anne S. Kiremidjian.

Hun har gennem sin forskningskarriere fokuseret på jordskælvssikring og seismisk kortlægning og var bl.a. drivkraften bag udviklingen af de første sandsynlighedsbaserede seismiske kort for Californien, som skabte præcedens for seismiske designstandarder over hele jorden.

Efterfølgende udviklede hun seismiske kort for flere centralamerikanske lande og påvirkede jordskælvssikre design af kritiske faciliteter i disse regioner. Hendes forskning har bidraget til at beskytte samfund verden over og har været førende inden for bl.a. monitorering af konstruktioners tilstand og jordskælvssikring.

”Jeg mødte Anne Kiremidjian for over 15 år siden under et besøg i Stanford og lige siden har vi samarbejdet om forskning i en række emner af fælles interesse, som bl.a. har resulteret i adskillige videnskabelige publikationer gennem årene. Hendes akademiske præstationer taler for sig selv, men det er det faktum, at hun var den første kvindelige professor i Byggeri ved Stanford nogensinde, der står som et vidnesbyrd om hendes vilje til at bryde gennem sin tids glaslofter. Hun er et virkelig inspirerende menneske,” siger professor Christos Georgakis ved Aarhus Universitets Institut for Byggeri og Bygningsdesign.

Anne S. Kiremidjian har et produktivt samarbejde med Christos Georgakis i over 15 år, der har resulteret i flere indflydelsesrige artikler, forelæsninger og studieophold for studerende i både Danmark og USA.

”Et af vores mest spændende projekter involverede undersøgelse og detektering af isdannelse på kabler til skråstagsbroer. Isdannelse på kabelførte strukturer er et væsentligt problem i mange dele af verden. I projektet anvendte vi avancerede AI-teknikker til at detektere isdannelse og nøjagtigt måle den akkumulerede ismasse. De indledende resultater har ført til yderligere forskning og udvikling af professor Georgakis' og mine teams, og resultaterne er meget lovende i forhold til at fremme vores forståelse og afhjælpning af dette kritiske problem,” siger Anne S. Kiremidjian.

Desuden har hun været ekstern, uafhængig evaluator af instituttet og har dermed bidraget til dets løbende udvikling.

”Det betyder meget for mig, at Anne nu bliver æresdoktor ved Aarhus Universitet, for hun har gennem hele min karriere været en kæmpe kilde til inspiration, en stor intellektuel kapacitet og samtidig et utroligt godt menneske. Titlen som æresdoktor er en passende hyldest til hendes banebrydende indflydelse på hele byggeforsknings-området. Så der lyder et meget stort tillykke med titlen fra mig,” tilføjer Christos Georgakis.

Prisen som æresdoktor uddeles den 13. september ved universitetets årsfest. Hvert år udnævner Aarhus Universitet æresdoktorer blandt forskere fra andre institutioner, som universitetet har et tæt samarbejde med.

Samarbejdet omfatter forskning, undervisning og faglige netværk og bidrager til at sikre tætte forbindelser mellem Aarhus Universitet og den nyeste internationale forskning.

Jesper Bruun
Journalist