»Ingeniørstuderende drukner i tilbud, fordi de er så eftertragtede«

Knap 100 virksomheder gæster i disse dage ingeniørstudierne på Aarhus Universitet. Det er en unik mulighed for at komme tæt på de i forvejen meget ombejlede ingeniørspirer, lyder det fra erhvervslivet.

Ingeniørstuderende er eftertragtede, lyder det fra erhvervslivet, som i disse dage gæster ingeniøruddannelserne på Aarhus Universitet.

Jobsikkerhed, innovation og muligheden for at gøre en forskel. Alt sammen synonymer med ingeniøruddannelsen og grunden til at flere og flere unge får øjnene op for studiet. Også erhvervslivet har åbnet øjnene for de unge ingeniører – noget, der ikke er til at overse den kommende uge, hvor ca. 90 virksomheder til 3 forskellige matchdage gæster diplomingeniøruddannelserne på Aarhus Universitet i håbet om at tale med nogle af de mange hundrede fremmødte studerende.

”Det er super fedt og meget inspirerende at tale med de studerende og få feedback fra dem. Vi vil meget gerne tæt på dem, for der er ingen tvivl om, at de unge ingeniørstuderende har den nyeste viden,” lyder det eksempelvis fra talentkoordinator Line Søborg Rasmussen fra Danske Bank, som er en af de mange virksomheder, der 7. april besøger bl.a. Elektronik, IKT- og Sundhedsteknologi-ingeniørerne ved Aarhus Universitet. Hun fortsætter:

”Det er en unik mulighed for at møde de ingeniørstuderende face to face og få fortalt vores historie. Det har vist sig at være rigtig værdifuldt for os at møde dem personligt, for de studerende drukner i forvejen i tilbud, fordi de er så eftertragtede, som de er.”

En god gulerod

At virksomhederne på den måde mener, det er vigtigt for dem at synliggøre sig selv over for de diplomingeniørstuderende, er ikke kun en holdning, man har hos Danske Bank. Hos den danske virksomhed PR Electronics, der er en af verdens førende producenter af elektroniske signalbehandlingsmoduler, handler det i høj grad om synlighed over for landets kommende elektronikingeniører.

”Vi ser det, som en mulighed for kunne tiltrække attraktive studerende til vores ingeniørpraktik-pladser, og som en mulighed for at skabe viden om firmaet og vores kompetencer,” lyder det fra Bjarne Funch Skipper, Technology Engineer hos PR Electronics, som ligeledes lægger et smut forbi Aarhus Universitet den 7. april.

De mange tilmeldte virksomheder vækker glæde og stolthed på Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet.

”Det er fantastisk at se, at interessen fra erhvervslivet er så massiv, og det betyder rigtig meget for vores ingeniørstuderende, at de er så eftertragtede derude. For det giver motivation at have den gulerod hængende for enden af studietiden – at vide, at der er et kæmpe behov for den viden og de værktøjer, man tilegner sig. Der er ingen tvivl om, at ingeniørstudiet generelt er blevet mere og mere populært, hvilket også tydeligt afspejles i vores stigende optag,” siger direktør Conni Simonsen.

Værdifuld erfaring

Hun flankeres af praktikkoordinator og lektor på ingeniøruddannelserne, Henrik Olsen, som er beæret over, at så mange virksomheder ofrer tid på at deltage på matchdagene.

”Erhvervserfaringen, som virksomhederne giver praktikanterne, er meget værdifuld og vigtig for ingeniørstudiet. Praktikopholdene er med til både at afklare og fokusere de studerende på deres karrieremuligheder, men også for os som uddannelsesinstitution, så vi kan bevare fokus på de efterspurgte kompetencer,” siger han.

De mange virksomheder gæster Aarhus Universitet over i alt tre matchdage, som alle ligger omkring starten af april. Den første løb af stablen den 30. marts, hvor 16 virksomheder besøgte maskiningeniøruddannelsen på Navitas på Aarhus Ø.

Herefter afholder bygnings- og bygningsdesign-ingeniørerne såkaldt Speeddating den 4. april, hvor ca. 30 virksomheder møder over 100 studerende. Matchdagene slutter med Praktik- og projektdag på Katrinebjerg, hvor bl.a. studieretningerne Elektronikingeniør, Elektrisk energiteknologi-ingeniør, IKT-ingeniør og Sundhedsteknologi-ingeniør holder til. Her deltager ca. 45 virksomheder.