Girls’ day in science: "Jeg kan godt lide, at man løser konkrete problemer på studiet"

Flere og flere unge kvinder får øjnene op for ingeniørvidenskaben. Onsdag den 12. september indtog knap 30 gymnasiekvinder fra Randers Statsskole Navitas på Aarhus Universitet, hvor de blev introduceret til teknikkens og naturvidenskabens forunderlige verden.

Der er god brug for mange flere kvinder i ingeniørfaget, viser en prognose fra den landsdækkende organisation Engineer the Future. Her er det kvinder fra Randers Statsskole, der besøger ingeniøruddannelserne i Aarhus. Foto: Jesper Bruun.

Den 12. september var landsdækkende Girls’ day in science-kampagnedag: Dagen, hvor virksomheder, universiteter og tekniske gymnasier over hele landet inviterer grundskole- og gymnasiepiger indenfor til at arbejde med praktiske og virksomhedsrelaterede opgaver.

Det er nemlig vigtigt at få flere kvinder til at vælge de tekniske og naturvidenskabelige fag, for der er god brug for dem. Danmark får brug for 10.000 flere STEM-uddannede unge mennesker i 2025, og ingeniører udgør størstedelen.

LÆS OGSÅ: Nu rykker kvinderne for alvor ind på ingeniørstudiet

Derfor indtog 27 unge kvinder fra 2. og 3.g på Randers Statsskole ingeniøruddannelserne på Aarhus Universitet for at prøve kræfter med alt lige fra kemi, bioteknologi, informationsteknologi og elektronik, og der var faktisk flere af de unge kvinder, der var mere eller mindre sikre på, at en ingeniøruddannelse kunne være noget for dem.

Bl.a. Merete Kejser fra 3.z, som hælder til én af to ting: Læge eller bygningsingeniør:

"Jeg tror nu nok, at jeg har besluttet mig for ingeniørvejen. Jeg har altid hældt mere til de naturvidenskabelige fag end til dansk eller lignende, for jeg kan godt lide, at der er et facit – et svar man kan forstå og forholde sig til. Jeg kan godt lide tanken om at opdage ny viden, og der tror jeg, ingeniør er et godt fag. Jeg tror, der er store muligheder inden for ingeniørfeltet."

(Artiklen fortsætter under billedet)

Girls' Day in Science 2018 på Navitas, Aarhus Ø. Foto: Jesper Bruun.

Hannah Leah Hvid fra 2.y var også ganske sikker på ingeniørretningen, men hun vidste dog endnu ikke helt, hvilken slags ingeniør, hun skulle være:

"Jeg kan godt lide, at man arbejder med projekter og i samarbejde løser konkrete problemer på ingeniørstudiet. Jeg er især glad for fysik og teknologi, men jeg har ikke besluttet mig for, hvilken slags ingeniør, jeg skal være. Jeg tror bare, at jeg skal være ingeniør," fortalte hun.

LÆS OGSÅ: Studiestart: Her er studievejlederens bedste råd

Klassekammeraten Oviya Sivanathan fortalte, hvordan hun var blevet inspireret af sin storesøster til ingeniørfaget. Storesøsteren læser til civilingeniør i biomedicinsk teknologi, og har levende fortalt Oviya om de forskningsbaserede projekter, de har lavet på studiet:

Blandt andet har hun lavet et projekt om, hvordan kræftceller udvikler sig, og hvordan man kan forhindre det. Det lød virkelig meget interessant, og det har inspireret mig meget, for jeg har altid godt kunne lide den slags. Jeg er dog stadig usikker på, hvad jeg skal læse, men jeg overvejer ingeniør eller psykologi," sagde Oviya Sivanathan.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Gymnasiekvinderne afprøver her sundhedsteknologi, der kan hjælpe med at registrere bl.a. hjerterytme. Foto: Jesper Bruun.

Men hvordan finder man egentlig ud af, hvilket studie man skal vælge? Lytter man til hjertet, eller prøver man sig frem, eller skal man høre, hvad venner og familie tænker? Måske lidt af det hele?

For Mia Hachlilie, 2.y, handler det om at lytte til sig selv og sine egne interesser:

"Jeg synes bare, man skal læse til det, man godt kan lide. Man afprøver jo nogle fag i løbet af gymnasiet, og jeg har da fundet ud af, hvilke fag, jeg synes, er sjove."

LÆS OGSÅ: Forskere forvandler kuldioxid til grøn supergas

Selv vil hun gerne arbejde med den menneskelige hjerne, men hun er stadig i tvivl om, hvilket studie hun skal vælge, når den dag kommer:

"Jeg tror, vi ved, hvilke fag vi kan lide på nuværende tidspunkt, men jeg tror ikke, så mange af os tænker så meget over, hvad vi skal være. Endnu."

AU Engineering takker for besøget og ønsker alle de unge kvinder det bedste fremover.