Gå rundt i din bygning, før den bliver opført

En helt særlig 3D-biograf er åbnet på Aarhus Universitet. Her kan man opleve en bygning både indenfor og udefra, mens den stadig er på tegnebrættet.

Virksomheden BIM Equity har åbnet en ny 3D-biograf i samarbejde med AU Engineering på campus Navitas i Aarhus. Her er det muligt at opleve naturtro gengivelser af design- og konstruktionsløsninger for bygninger. (Foto: BIM Equity)

Ingeniørstuderende er i fuld gang med at teste virtuelle gengivelser af bygningsmodeller i en nyt biograflignende 3D-laboratorium, hvor man ved hjælp af særlige briller kan færdes i en bygning.

Det gør det muligt at afprøve arkitektoniske og konstruktionsmæssige designforslag i virkelighedstro omgivelser og teste for eksempel, hvordan arbejdsgangen er på en operationsstue, hvordan en børnehave opleves i børnehøjde eller et plejehjem for en kørestolsbruger.

Plantegningens afløser
Det er kun fantasien, der sætter grænser for teknologiens anvendelse, og de første erfaringer er positive.

”Teknologien gør det muligt at teste teoretiske løsninger på en helt ny måde og få en oplevelse af et byggeri i fuld skala, som er uden sammenligning med den, man opnår ved at kigge på flade plantegninger, regneark og visualiseringer. Jeg er helt sikker på, at 3D-simulering kan blive et stærkt værktøj for byggebranchens professionelle aktører og dermed også for de kommende årgange af bygningsingeniører,” siger Claus Glavind, leder for diplomingeniøruddannelserne inden for byggeri på Aarhus Universitet.

Biografen er opført af virksomheden BIM Equity og har fået navnet OpenBim Studio. Den kan opleves på AU Engineerings campus Navitas (04.100) fra i dag og frem til slutningen af maj.

Videoen nedenfor viser, hvordan teknologien bag 3D-visualisering af bygninger virker.