Forskning kortlægger supermateriales styrker og svagheder

Dansk ingeniør er den første til at måle på og opstille guidelines for boltsamlinger med afløseren for kevlar, det ultrastærke plastikmateriale med det mundrette navn ultra-high molecular weight polyethylene.

Ultra-high molecular weight polyethylene (UHMWPE) er et super-plastmateriale kommercielt kendt som Dyneema eller Spectra. Materialet er allerede er ved at overtage fra kevlar i bl.a. skudsikre veste. Her Simon Skovsgård, ph.d. ved Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet. Foto: Lars Kruse, AU Foto. Skudsikker vest udlånt af Grejfreak.dk.

Forestil dig et fløjlsblødt stof, som er ganske let, men samtidig stærkt nok til at kunne stoppe en kugle. Det er ca. beskrivelsen af ultra-high molecular weight polyethylene (UHMWPE), et super-plastmateriale kommercielt kendt som Dyneema eller Spectra, der allerede er ved at overtage for para-aramid-fibermaterialet kevlar i bl.a. skudsikre veste og andet mandskabspanser.

Men der er god brug for supermaterialet til mange andre applikationer, og derfor har forskere nu opstillet guidelines og fejlmekanisme-diagrammer for stoffets anvendelse ved samlinger med stålbolte, anført af ph.d. og civilingeniør på Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet, Simon Skovsgård, og professor Norman Fleck ved University of Cambridge.

Resultaterne er netop publiceret i the International Journal of Solids and Structures.

”De tests vi lavede, viste, at materialet begyndte at deformere ved boltsamlingerne, men fibrene gik ikke i stykker. Det er interessant i forhold til andre populære kompositmaterialer, som eksempelvis kulfiber, der pludselig springer. Her kan vi godt trække materialet fra hinanden, men at bryde fibrene er virkelig svært,” siger Simon Skovsgård.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Optisk billede af et Dyneema testemne. I den pågældende test blev Dyneema-pladen deformeret  i meget høj grad i et forsøg på at bryde fibrene. Det lykkedes ikke at bryde fibrene på grund af UHMWPE fibrenes utrolige styrke. Foto: Simon Skovsgård.

UHMWPE består af ekstremt lange kæder af det termoplastiske kunststof polyethylen (PE). Og det er netop de lange kæder, der styrker stoffets intermolekylære interaktioner og gør materialet i stand til at overføre stressbelastning effektivt til polymerskelettet.

Det betyder, at UHMWPE har en utrolig høj trækstyrke sammenlignet med mange andre termoplastiske kunststoffer, og det betyder også, at materialet er langt stærkere end stål i fiberretningen. Trækstyrken for højstyrkestål er ca. 900 MPa, men for at bryde fibrene i UHMWPE kræves omkring 3.000 MPa.

LÆS OGSÅ: Danske forskere udvikler kunstig intelligens til at afsløre børssvindel

”UHMWPE fiberplader er en samling af disse utroligt stærke fibre. Forsøger man at trække i fibrene, er det nærmest umuligt at trække fra hinanden, men vrider man i materialet, er det blødt. Den kombination gør det nemt for stoffet at optage energi,” siger Simon Skovsgård.

De nye forskningsresultater er godt nyt for den kommercielle brug af UHMWPE, som i stigende grad introduceres i bl.a. skibsindustrien, til containere, reb og net, og som panser for køretøjer og tekstilindustrien. Indtil nu har man nemlig ikke haft erfaring med brugen af stoffet i samlinger med andet materiale.

Ph.d. Simon Skovsgård
Mail: sphs@eng.au.dk