Fornem pris til ingeniørerne på Aarhus Universitet

Aarhus Universitet har vundet prisen som årets højdespringer i fagbladet Ingeniørens årlige profilanalyse. Universitetet går samlet 26 pladser frem i forhold til sidste år.

Direktør for Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet, Conni Simonsen, modtog på vegne af Aarhus Universitet den 16. maj prisen som årets højdespringer i Ingeniørens Profilanalyse 2017.

Det var glædens dag, da direktør for Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet, Conni Simonsen, tirsdag den 16. maj kunne modtage Ingeniørens pris ”Årets Højdespringer” i avisens årlige profilanalyse. Prisen går til Aarhus Universitet, som blandt mere end 5.000 adspurgte ingeniører og over 1.500 ingeniørstuderende er gået hele 26 pladser frem på ranglisten i forhold til profilanalysen sidste år.

Dermed ligger Aarhus Universitet nu på en 32. plads ud af de i alt 111 største danske ingeniørvirksomheder, som Ingeniøren har rangeret i analysen.

Det er i høj grad fusionen mellem Ingeniørhøjskolen og Aarhus Universitet, der har været med til at sætte ingeniøruddannelsen i Aarhus på kortet. Fusionen har styrket både de studerende og de ansattes samarbejde med erhvervslivet og har været med til at gøre universitetet synligt i ingeniørverden, lyder det i analysen.

”Allerede for godt ti år siden begyndte Ingeniørhøjskolen at samarbejde mere med Aarhus Universitet om at skaffe forskningsmidler og samarbejder med erhvervslivet. Ikke kun i forbindelse med kandidaternes afgangsprojekter, men også i forbindelse med undervisningen. Disse ting er kun blevet styrket gennem årene,” siger professor i Software Engineering og forsker på Institut for Ingeniørvidenskab, Peter Gorm Larsen, til Ingeniøren.

Det billede kan institutleder for Ingeniørvidenskab ved Aarhus Universitet, Thomas Toftegaard, nikke genkendende til:

”Vi er meget glade for prisen, for det er en anerkendelse af den enorme forsknings- og erhvervsrettede indsats, vi har gjort de sidste år. At have et universitet som Aarhus’ i ryggen har stor betydning både nationalt og internationalt, særligt når det kommer til finansiering af nye forskningsprojekter, og vi kan kun sige, at det er et område, hvor AU Engineering vil vokse markant i de kommende år.”

Ingeniørens profilanalyse afslører hvert år, hvilke af de 111 største danske ingeniørvirksomheder der har det bedste – og værste – image. 5.196 ingeniører og 1.450 ingeniørstuderende er blevet adspurgt til årets analyse på 12 forskellige måleparametre, herunder bl.a. virksomhedskultur, faglig udvikling, karrieremuligheder og indflydelse og selvstændighed.

Du kan læse hele artiklen om ”Årets Højdespringer”, Aarhus Universitet, i Ingeniørens profilanalyse her (side 14).