Folkemøde 2024: Talks og debatter med ingeniører fra Aarhus Universitet

Fremtidens mad, danske farvande, klima, sundhed og regenerativt byggeri er blandt emnerne, når ingeniørerne igen i år debatterer i Techteltet på Folkemødet. Denne gang finder du os på en ny central lokation.

Techteltet har i år fået en ny lokation på Strandvejen i Allinge. Bag teltet står DTU, Syddansk Universitet, Aalborg Universitet, IDA, Engineer the Future og Aarhus Universitet. Foto: Jesper Bruun

AU Engineering deltager i årets Folkemøde på Bornholm i Techteltet (B1), hvor der i år stilles skarpt på en række højaktuelle emner som klima og bæredygtighed, forsvarsteknologi, vandteknologi, kandidatreform, energi og sundhed sammen med en lang række eksperter, politikere, organisationer og andre aktører.

Vi skal bl.a. diskutere fremtidens mad ved en underholdende og uformel politisk debat om kød og planter og madkultur. Sammen med politikere og madaktører skal vores forskere bl.a. debattere hvordan den grønne omstilling kan og skal smage. Vi skal også snakke om, hvordan vi ændrer måde, vi bygger på. Byggeriet står i dag for hele 38 pct. af den globale CO2-udledning, og derfor er det afgørende, at vi i fremtiden bygger på en måde, der hjælper til at regenerere planeten og ikke overskrider de planetære grænser.

I Techteltets åbningsdebat torsdag den 13. juni skal vi også tale om universiteternes rolle i klimakampen med bl.a. klima, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard. Med i debatten er Eskild Holm Nielsen, der er dekan på Aarhus Universitets tekniske fakultet, Tech:

”Jeg glæder mig til at åbne debatten i ingeniørernes telt og ser frem til en række spændende dage på Bornholm. Jeg synes, vi har et bredt felt af aktuelle emner på dagsorden – også på Aurora, som er Aarhus Universitets forskningsskib, der i forbindelse med Folkemødet lægger til kaj i Allinge havn. Jeg glæder mig til at debattere og diskutere med beslutningstagere og organisationer og håber på et stort fremmøde,” siger han.

Ingeniører fra AU Engineering deltager i de følgende debatter og talks på Folkemødet: Universiteternes rolle i klimakampen, Hvordan tænder universiteterne for innovationskraften?, Vandteknologiens oversete nøglerolle i at løse klimakrisen, Forsvarsteknologisk forskning i en ny geopolitisk virkelighed, Fuglene på taget med Huxi Bach, Hvem skal bestemme fremtidens mad?, Banana for scale! Klima i hverdagsperspektiv, Regenerativt byggeri: Løsningen på den kulsorte byggesektor? og Diagnosticering af Alzheimers og Parkinsons med øreprop.

I Techteltet er der som altid mulighed for at lave andet end blot at debattere holdninger og politiske emner. Som altid er der flere forskellige teknologier med, man kan prøve af, og rundt omkring på Folkemødet deltager vores forskere i begivenheder, der kan sætte andre perspektiver på nogle af verdens store udfordringer.

Læs mere om Aarhus Universitet på Folkemødet her.